Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

2,3 miljarder begärs för att rusta upp dalabanan

Publicerat torsdag 24 november 2005 kl 17.53

Sammanlagt 13 kommuner från Mora till Uppsala och två länsstyrelser - Dalarnas och Västmanlands - gör nu gemensam sak och begär nu 2,3 miljarder kronor för en genomgripande upprusning av Dalabanan, det vill säga järnvägslinjen mellan Mora och Uppsala.

Som grund för begäran har man gjort en utredning för att få tyngd i sina krav. Dalabanan är kraftigt underdimensionerad i dag med ständiga förseningar som följd. Det hämmar befolkningsutvecklingen och näringslivet i både Dalarna och Västmanland, anser föreningen Dalabanans intressenter, som har gjort utredningen.

Stockholmsområdet är nu så överhettat att allt inom två till tre timmars pendlingsavstånd är fullt möjliga alternativ både för bosättning och etablering av företag som i dag är verksamma i Stockholmsområdet. Hela Dalarna hamnar innanför tretimmarsgränsen om Dalabanan rustas på det sätt som utredningen visar.

De 2,3 miljarder som upprustningen skulle kosta är väl använda pengar och en högst rimlig kostnad, kommenterar Borlänges kommunalråd Peter Hultqvist utredningens förslag.

Upprustningen skulle ge mycket stora tidsvinster och förkorta restiderna starkt jämfört med i dag. Tillsammans med högre turtäthet - från dagens 8 till 20 turer per dag - skulle det göra Dalarna till ett rimligt bosättningsområde för många som jobbar i Stockholmsområdet. Utredningen visar också att det är fullt ekonomiskt möjligt att genomföra den här satsningen. Den är samhällsekonomiskt lönsam och fullt bärkraftig både på kort och lång sikt, säger Peter Hultqvist.

Rent fysiskt innebär förlsaget bl a dubbelspår längs vissa sträckor för att slippa stanna vid möten med andra tåg, hastighetshöjande åtgärder på vissa punkter där bara enkla hinder finns och upprustning av alla bandelar som i dag inte klarar höghastighetståg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".