Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Faluhandlare dåliga på reklamationslag

Publicerat tisdag 28 mars 2006 kl 15.16

Många butiker i Falun har dålig kunskap om hur lång reklamationstiden är för en vara. Knappt en tredjedel av butikerna känner till att den lagstadgade reklamationstiden är tre år. Det visar en undersökning som Konsument Falun har gjort.

– Jag är förvånad och jag tycker att det är dåligt. Det här något som handlarna verkligen borde känna till, säger Veronica Lidman Ek på Konsument Falun. Det var för ett år sedan som konsumenternas rätt att klaga på en felaktig vara förlängdes. Tidigare hade man två år på sig att klaga men nu är det alltså tre år. Enligt Konsument Falun så var det bara 14 av 46 butiker som visste om den nya reklamationstiden.

Okunskapen hos handlarna kan ge förödande konsekvenser bland kunderna.

– Om man som konsument accepterar när handlaren säger att reklamationstiden är ett halvår så finns det många konsumenter som inte anser sig ha någon anledning att ifrågasätta det svaret som de får, säger Veronica Lidman Ek.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".