Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny teknik ska göra polisen mer lättillgänglig.

Publicerat tisdag 2 juli 2002 kl 05.50
Ett nytt telefonsystem för Sveriges alla polisdistrikt för att göra polisen i landet mer lättillgänglig. Det är ett förslag som Rikspolisstyrelsen just nu arbetar med.
Polisen ska kunna nås dygnet runt, och målet är att den liksom andra myndigheter så småningom ska bli en 24-timmarsmyndighet. Och för att förbättra polisens tillgänglighet arbetar Rikspolisstyrelsen nu på ett förslag där tanken är att Sveriges 21 olika polismyndigheter ska knytas samman med en ny telefonteknik. -I den här nya tekniken så kommer man att mötas av ett talsvar där man har möjlighet att välja vilken sorts anmälan man vill göra. Om kötiden är för lång i det län man befinner sig så blir man kopplad till närmaste länet, så beskriver Göran Wellerstrand på Rikspolisstyrelsen det nya telefonsystemet. De ärenden som man hoppas kunna hantera mer effektivt med den nya telefontekniken är mindre frågor som passförfrågningar, när dubbdäcken ska av eller på och anmälningar av vardagsbrott. När det gäller grövre brott ska man kopplas tillbaka till den egna lokala polismyndigheten. Idag får polisen många klagomål från allmänheten om att det är för svårt att komma i kontakt med polisen. -Det är ju många gånger långa köer, och det är klart att allmänheten reagerar på det här, säger göran Wellerstrand. I höst ska ett beslut fattas om den nya telefontekniken ska införas eller inte.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.