Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampanj om alkoholrisker på krogen

Publicerat tisdag 2 juli 2002 kl 15.19
Nu ska unga mellan 18 och 25 år varnas för alkoholens risker när de är på krogen. Det är Alkoholkommittén som startar en krogkampanj som ska ge tankeställare med olika meddelanden inne på krogarna.
Kampanjen går ut på att informationsmaterial placeras ut inne på krogen. Det kan till exempel vara meddelanden på tändsticksaskar, i botten på ölglas eller affischer inne på toaletten. På några krogar kommer en röst ur en högtalare inne på toaletten att varna för alkoholens följder. I hela Sverige har 90 krogar i 15 städer hoppat på projektet. I Dalarna är det bara Borlänge som anmält intresse hittills. Där kommer kampanjen att märkas på krogarna Flamingo, Fly Bar, Normas och Stella Blu. Bakgrunden till kampanjen är att svenskarna dricker alltmer. Karin Rågsjö, informationsansvarig på Alkoholkommittén säger till Dalanytt att alkoholkonsumtionen i stort har gått upp med 15 procent mellan 1996 och 2002. - Det är en hög siffra. Och den grupp där den gått upp mest är i åldersgruppen 15-25 år, säger hon. Den åldersgruppen kallar Alkoholkommittén för "unga vuxna", och det är de som ska nås på krogar, högskolor och universitet.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.