Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Falukonsumenter vill ha vägledning

Publicerat torsdag 6 juli 2006 kl 08.13

Faluborna är flitiga på att använda sig av kommunens konsumentvägledare. Hittills i år har hundratals personer kontaktat konsumentvägledaren och många ärenden handlar om problem med telefoni och bredbandleverantörer. Faluns konsumentvägledare Veronica Lidman Ek säger att problemen kan bero på att det är stor konkurrens på marknaden.

Det konsumenterna bland annat har problem med är de långa väntetiderna som blir när de ska få sitt bredband inkopplat. Många har också problem när de ska byt operatör och många får felaktiga fakturor.

De här klagomålen på telefoni och bredandsleverantörer har gjort att man den först september kommer att öppna en nationell rådgivningsbyrå för konsumenterna som enbart ska hjälpa till med de här frågorna. Veronica Lidman Ek berättar att det är branschen själv som har tagit initiativ till den här byrån.

– Dom vet att dom måste bättra sig, säger konsumentvägledare Veronica Lidman Ek.

Förutom bredbandskrångel så klagar faluborna mycket efter att man köpt ett fordon och det också vanligt att man klagar på fastighetsmäklartjänster samt klagomål när det gäller nybygge av hus.

Faluborna är flitiga på att höra av sig till konsumentvägledaren. Veronica Lidman Ek berättar att 555 personer hörde av sig den första halvan av 2006.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".