Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bergslagsdiagonalen drar turister

Publicerat onsdag 12 juli 2006 kl 08.11

Det blir allt vanligare att man marknadsför hela vägsträckor istället för att bara göra reklam för enskilda sevärdheter. Ett exempel är riksväg 50 från Ödeshög till Söderhamn som har marknadsförts som Bergslagsdiagonalen. Ditte Johansson jobbar med marknadsföringen av diagonalen och hon säger att  det har gått över förväntan.

Det är 17 kommuner som är med i projektet Bergslagsdiagonalen. Tre ligger i Dalarna, det är kommunerna Ludvika, Borlänge och Falun. Varje kommun betalar 30 000 kronor om året för att få vara med i marknadsföringen.

Sedan man började marknadsföra Bergslagsdiagonalen 1999 så har den totala omsättningen för de företag som ligger runt vägsträckan ökat med 65 procent och det är långt över rikssnittet.

– Vi har inte gett upp utan projektet har levt vidare och marknadsföringen har varit konsekvent hela tiden, säger Ditte Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".