Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inställda turer kostsamt för Dalatrafik

Publicerat måndag 11 september 2006 kl 07.42

Ersättningen Dalatrafik betalat ut till missnöjda kunder har varit dubbelt så stor de senaste två månaderna jämfört med hela förra året.

Personalen på Dalatrafiks kundservice har mer än fullt upp sedan Swebus tog över busstrafiken i länet i juli. Antalet klagomål har ökat markant. Vissa saker klagas det mer på än andra.
– När bussen inte har kommit, det är det absolut största klagomålet. Ibland är dom arga och ibland är dom snälla. Man kan ju förstå att kunderna blir arga när det inte fungerar, säger Lasse Grahn som är informationsansvarig.

Han säger att antalet samtal har ökat rejält jämfört med sommarmånaderna förra året. Även utbetalningarna av resegarantin har ökat.För om bussen inte kommer har resenären rätt att få 300 kr i ersättning för taxi.

Förra året betalade Dalatrafik ut 20 000 kronor i ersättning och den gränsen är sen länge sprängd. På bara 2 månader i år har redan över 40 000 kronor betalats ut.

Trycket på personalen är stundtals hårt. Extrapersonal har tagits in för att kunna hantera alla samtal.

– Det är bara att ta det lugnt och prata med dom. man kan inte ta åt sig, säger Sandra Åhl som jobbar på Dalatrafiks kundservice.

– Jag ser en ljusning, vi har fått in färre samtal bara de senaste dagarna tycker jag, säger Lasse Grahn som hoppas att det snart ska bli bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".