Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Johannes Nebel

Publicerat torsdag 22 oktober 2009 kl 19.26
1 av 3
2 av 3
3 av 3

Johannes Nebel övergav en karriär inom reklambranschen för att starta upp en tidning om klassisk musik. På de fyra år som magasinet Opus funnits har man hunnit med att bli nominerade till årets tidskrift, tillsammans med King och Amelia.

Att nå ut med journalistik till en bred publik när man skriver om en genre som av många uppfattas som svår och gammalmodig, kräver sina utmaningar. Johannes Nebel har ett snabbt svar på vad som är den vanligaste fördomen om klassisk musik.

Musikbranschen befinner sig i en fas av enorm förändring, med illegal nedladdning och gratistjänster som utmanar den traditionella skivförsäljningen. Hur ser det ut med den klassiska musiken?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".