Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyhetsbrev 24 oktober 2007

Publicerat torsdag 6 september 2007 kl 14.45
Elle-Kari Höjeberg

Kära P2-lyssnare, så var det dags för ett axplock ur P2s musik den närmaste månaden.  Själv kommer jag att bo vid radioapparaten/datorn eller annan möjlig ljudkälla med sovsäck och snabbmat ett helt dygn den 3 november, eller hur jag nu annars ska göra för att ta till mig hela denna Bergmanspecial. Familjen lär ha synpunkter. Man kanske får dela upp det i mindre bitar på nåt sätt. Magnus Florin, som lotsar oss genom dygnet, hörde jag som programvärd och presentatör i Berwaldhallen häromsistens. Nu blir han vår Bergmanguide. På webben finns en jättefin hemsida om detta, titta gärna vidare på den!

Mer passande Allhelgonamusik kommer i mängd med start den 29 oktober.

Men allra först tänker jag lyssna på Laurie Anderson. Jag åkte till Göteborg för hennes konsert på GAS-festivalen och kan bara konstatera att hon är lika fantastisk nu som när jag såg henne på Moderna Museet i Stockholm för riktigt många år sedan. Jag vill veta mer och det får jag, i Monitor!

Monitor: Laurie Anderson - möte med en legendarisk kompositör
P2 onsdag 24 oktober kl 21.30 och torsdag 25/10 kl 12.30
Laurie Anderson är en ikon inom den nya experimentella musiken som rör sig friktionsfritt mellan pop- och konstmusik. Hennes senaste konsert ”Homeland” möttes av stående ovationer på Göteborgs Konserthus under GAS-festivalen för några veckor sedan. Monitors Josefina Jansson mötte Laurie Anderson på hotellrummet i Göteborg och samtalade med henne om karriär, text och musik.

Umeå Jazzfestival
Sen oktober och dags för en ny version av Umeå Jazzfestival, den 40:e upplagan i ordningen, skriver Lars-Göran Ulander på hemsidan för P2 Live Jazz. Tradition och förnyelse har varit ledstjärna ända sedan starten. ”En festival som tar musiken på allvar kan inte falla tillbaka på gamla meriter. Därför vänder vi ständigt örat mot ekot av historisk musik och mot gatans uttryck. Visionen är att skapa en spelplats som inbjuder till konstnärligt nyskapande och att forma en attraktiv mötesplats fylld av upplevelser.” för att citera Lennart Strömbäck, festivalens konstnärlige ledare sedan 16 år. Enligt den 40’e programförklaring ger festivalen i år stort utrymme för rösten, både som uttrycksmedel och instrument. Man kan också ana en viss flört med worldmusic ”Zawinul style”.

Torsdag till och med lördag blir det musik från Umeå och Jazzfestivalen med bl a Marilyn Mazur Picnic Park, Anannya, The Real Group, Jojje Wadenius Band, Karin Hammar, Etienne Mbappe, Karin Hammar, Maggi Olin…ja listan blir nästa hur långt som helst. Bäst är att ni läser hela Lars-Görans utförliga text på hemsidan.

Sändningstiderna:
Torsdag 25.10 kl 20.30-22.30
Fredag 26.10 kl 19.30-24.00
Lördag 27.10 kl 18.03-24.00

Radio Bergman
Satsningen Radio Bergman är ett samarbete mellan P1, P2 och SR Minnen. All webbinformation finns samlad på

Radio Bergman: ”Rucklarens väg” då 1961
P2 lördag 3 november kl 17.45
I samband med att Kungliga Operan i Stockholm i våras satte upp Igor Stravinskys opera ”Rucklarens väg” gjorde P2 ett program om Ingmar Bergman-uppsättningen från 1961. Maria Eby von Zweigbergk pratade med Margareta Hallin, Kerstin Meyer, Erik Saedén och Ragnar Ulfung som var med i den legendariska uppsättningen. Operasångarna berättar med inlevelse om operans handling scen för scen och Ingmar Bergmans mycket detaljerade regi.

Radio Bergman: ”Rucklarens väg” av Igor Stravinsky
P2 lördag 3 november kl 19.00
Bergman-uppsättningen av Igor Stravinskys opera ”Rucklarens väg” från 1951 blev mycket omskriven såväl i Sverige som utomlands. Med Östen Sjöstrands svenska översättning, Sixten Ehrlings musikaliska instudering och Ingmar Bergmans regi ställde operan, ja landet, sina främsta krafter till förfogande. Det var första gången Bergman regisserade en opera. Sverigepremiären ägde rum på Kungliga Operan i Stockholm 22 april 1961.
Opera i tre akter. Libretto: W.H. Auden och Chester Kallman i svensk översättning av Östen Sjöstrand. I rollerna: Ragnar Ulfung, Margareta Hallin, Erik Saedén, Kerstin Meyer, Olle Sivall, Kjerstin Dellert, Arne Tyrén och Erik Sundquist. Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör. Dirigent: Michael Gielen. Regi: Ingmar Bergman. Inspelad 7/5 1961.

Radio Bergman: ”Backanterna”
P2 lördag 3 november kl 23.10
Ur Daniel Börtz opera ”Backanterna” i Ingmar Bergmans regi. Efter Euripides antika drama i svensk tolkning av Jan Stolpe och Göran O. Eriksson. Operan hade urpremiär på Kungliga Operan i Stockholm i november 1991 och blev en stor succé.
Handlingen kretsar kring en grupp kvinnor (backanterna) som följer och dyrkar guden Dionysos som grundat en religion där nattliga orgier och besatthet ingår. Efter ett religiöst segertåg i Asien kommer Dionysos med sina backanter till sin födelsestad Thebe. Han är kränkt och vill hämnas kung Pentheus som vägrar erkänna honom som gud.
Solister: Sylvia Lindenstrand, Peter Mattei, Ingrid Tobiasson och Helena Ströberg. Kungliga Hovkapellet under ledning av Kjell Ingebretsen.

Radio Bergman: Ingmar Bergman och musiken
P2 söndag 4 november kl 0.00
Curt Carlsson presenterar i sitt minnesporträtt över regissören Ingmar Bergman några musikstycken som stod Bergman nära. Bergman påstod själv att hans kärlek till musiken var obesvarad, men som trots detta gjorde hela svenska folket bekant med Mozart och hans opera ”Trollflöjten”. Från 30/7 2007.

Radio Bergman: ”Trollflöjten”
P2 söndag 4 november kl 01.00
Tre scener ur Wolfgang Amadeus Mozarts opera i Ingmar Bergmans regi. Bergmans tv-uppsättning av Mozarts opera 1974 i Alf Henriksons översättning blev en stor framgång.
I den första scenen möter prins Tamino fågelfångaren Papageno som han tror dödat en drake som jagat honom. Papageno blir uppläxad av de tre damerna för att han ljugit och de berättar för Tamino om Pamina som hålls fången av Sarastro. I den andra scenen förs Tamino och Papageno till Prövningarnas hus. Papageno tvekar men övertygas av Talaren när han får veta att han ska få en ung vacker fru om han utstår proven. I den tredje scenen möter Tamino sin älskade Pamina. Han får inte tala med henne och hon tror att han inte längre älskar henne. Förtvivlad sjunger hon om sin försvunna lycka.
I denna inspelning från 1974 hör vi Sveriges Radios Symfoniorkester och solisterna Håkan Hagegård, Josef Köstlinger, Irma Urrila m. fl. Dirigent: Eric Ericson.

Om musik: Längtans sånger – iransk musik i exil
P2 söndag 4 november kl 14.00 och tisdag 6/11 kl 12.30
Under den fundamentalistiska diktaturen i Iran har många iranier valt att lämna landet eller tvingats i exil. Bland dem finns många musiker som runt om i världen bygger upp starka nätverk för att utveckla iransk musik och låta den möta andra traditioner. I programmet möter vi den norsk-iranske santoorspelaren Javid Afshari Rad som komponerat för Norska Radions Symfoniorkester, slagverkaren Masih Madani som spelar klassisk iransk musik och skriver avantgardistiska verk. Sångaren Bahram Bajalan har valt att arbeta ihop med svenska musiker. Ett program av Sten Björnulfson.

Musikmagasinet: Faust - myten om den eviga ungdomen
P2 måndag 5 november kl 12.30 och P1 lördag 10/11 kl 23.07
Varför säljer Faust sin själ till djävulen för att återfå sin ungdom? Vad driver Tristan och Isolde att gå i döden för sin kärlek? Och varför vänder sig Orfeus om just när han ska föra upp sin Euridike från dödsriket? Genom de gamla myterna kan vi än idag få hjälp att förstå våra innersta bevekelsegrunder och därför spelas de om och om igen på våra operascener.
Myten om Faust handlar om geniet som är besatt av sitt livsprojekt.
– Faust försakar allt för sitt sökande efter kunskap. Först när det är för sent inser han att lyckan finns i vardagen, berättar idéhistorikern Ronny Ambjörnsson för Eva Kaijser i det första programmet av tre om myter i operans värld.

P2 Live klassiskt: Requiem av Fredrik Sixten - uruppförande
P2 lördag 10 november kl 15.00
P2 Live sänder ett uruppförande av tonsättaren och organisten Fredrik Sixtens Requiem. Författaren Bengt Pohjanen har skrivit texten. En sats, ”Agnus Dei”, uruppfördes förra hösten. Nu är verket med sina nio satser fullbordat och framförs här av medlemmar ur Kungliga Hovkapellet, Maria Magdalena motettkör och solisterna Hannah Holgersson, sopran, och Anders Larsson, baryton. Dirigent är Ragnar Bohlin, som till vardags har det prestigefyllda uppdraget att leda San Fransisco Symphony Chorus. Konserten spelas in 4 november i S:ta Maria Magdalena kyrka, Stockholm.

Om musik: Fragment ur ett liv
P2 söndag 11 november kl 14.00 och tisdag 13/11 kl 12.30
Första gången P2:s Ann Persson hörde Ingmar Milvedens ”Sonatin för piano” blev hon otroligt nyfiken. Svängig musik men vem var tonsättaren? Det fanns inte mycket skrivet om honom i uppslagsböckerna men genom några tips fick hon reda på att han bodde i Uppsala.
Utrustad med en bandspelare besökte Ann Persson för några år sedan en man vars minne hoppade hit och dit i den svenska musikhistorien, inte alltid efter en rak linje, men ändå gav fragmentariska bilder av en kompositörs liv. Förutom den personliga intervjun med Ingmar Milveden, som gick bort i höstas, rymmer programmet en del av hans musik som knappt spelats i radio.

Requier i P2: Mässor till minne av de döda
I månadsskiftet oktober-november infaller Alla helgons dag. Seden att fira minnet av helgon och martyrer uppstod tidigt i den kristna kyrkan, de betydelsefulla helgonen fick sin egen dag under kyrkoåret. Med tiden blev det så många helgon att en slags ”samlingsdag” infördes, Alla helgons dag. Till denna dag kopplades sedermera traditionen att även minnas de egna avlidna familjemedlemmarna, att gå till kyrkogårdar, att tända ljus. Till Allhelgona passar det sålunda bra att lyssna till någon av de många rekvier som komponerats under århundraden.

Ordet rekviem eller requiem kommer av inledningsorden till den latinska döds- eller själamässan Requiem aeternam dona eis, Domine (Ge dem evig vila, Herre). Det äldsta bevarade fullständiga rekviet är från mitten av 1400-talet av Johannes Ockeghem. Genom århundradena har åtskilliga rekvier tonsatts. Bland de mer kända är Wolfgang Amadeus Mozarts mytomspunna tonsättning liksom Giuseppe Verdis nästan operaliknande dödsmässa.

Läs mer på .

I P2 i Allhelgonatid ges möjlighet att lyssna på ett urval av rekvier som präglas av det eviga ljuset.

Måndag 29/10
Klassisk förmiddag kl. 10.03 inslag 1: Requiem av Peter Cornelius (1872)
Tisdag 30/10
Klassisk förmiddag kl. 10.03 inslag 4: Requiem av Giovanni Pierluigi da Palestrina (1591)
Onsdag 31/10
Klassisk förmiddag kl. 10.03 inslag 4: Requiem av Ildebrando Pizzetti (1923)
Torsdag 1/11 (Allhelgonadagen)
Klassisk förmiddag kl. 10.03 inslag 5: Requiem av Gabriel Fauré (1887)
Kl. 21.00: Ein deutsches Requiem av Johannes Brahms, i tonsättarens version med två pianon (1869)
Fredag 2/11
Klassisk förmiddag kl. 10.03: Requiem av Herbert Howells (1936)
Lördag 10/11
kl. 15.00: Requiem av Fredrik Sixten, inspelning från uruppförandet 4/11, S:ta Maria Magdalena kyrka, Stockholm (2007).


Så avslutas nyhetsbrevet denna gång och i nästa brev börjar det bli dags för adventsmusik!

Hör gärna av er!

Elle-Kari Höjeberg
elle-kari.hojeberg@sr.se

Elle-Kari Höjeberg
Kanalansvarig P2
Sveriges Radio


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".