Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Nya tider i Vänsterpartiet

Publicerat måndag 31 oktober 2011 kl 16.01

Vänsterpartiet har länge varit hårdnackade motståndare till både personval och politisk reklam-TV.

Men tiderna förändras. Just nu genomför Vänsterpartiet den mest omfattande utfrågningen av partiledarkandidater som gjorts av ett svenskt parti (Miljöpartiet hade en handfull utfrågningar i våras och på många av dem var inte alla kandidater närvarande, Centerpartiet hade fyra utfrågningar och Vänsterpartiet har tio stycken). Utfrågningar där det gäller att just framhäva sig själv.

Partiet var också det enda av riksdagspartierna som inte hade en egen reklamfilm i TV4 inför valet förra hösten (dock hade de en gemensam med MP och S). Men under partiledarkampanjen finns nu fyra små filmer att se på Youtube. Låt vara, mycket enkla produktioner, men ändå ett helt nytt inslag i partikulturen.

Här kan du se Ulla AnderssonJonas Sjöstedt , Rossana Dinamarca och Hans Linde.

Det politiska budskapet är däremot mycket bekant. Vägen till framgång ska gå genom traditionell vänsterpolitik som ska bli mer tydlig. Det känns igen också från andra håll; Centerpartiet, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Det är fler partier i trångmål som ska komma igen genom att vara just TYDLIGA.

Men tänk om väljarna faktiskt har förstått partiernas budskap - och bara inte gillar det?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".