Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Sveriges kommuner marknadsför sig själva

Publicerat måndag 23 juli 2012 kl 09.58
Sveriges kommuner marknadsför sig själva. Reportage av Marie Wenger.
(10 min)
1 av 5
Else-Marie Vikström. Foto: Marie Wenger/Sveriges Radio.
2 av 5
Marcus Bolander. Foto: Marie Wenger/Sveriges Radio.
3 av 5
Ola Mannberg. Foto: Marie Wenger/Sveriges Radio.
4 av 5
Möjligheternas torg. Foto: Marie Wenger/Sveriges Radio.
5 av 5
Ge idéerna plats. Foto: Marie Wenger/Sveriges Radio.

"Skellefteå - Ge idéerna plats", "Bräcke - Första klass" och "Offensiva Degerfors - Mer än stål och fotboll". Så kan det låta när Sveriges kommuner marknadsför sig själva. Att som kommun eller region ha ett så kallat platsvarumärke håller på att bli något av ett måste. I en värld där kommuner tävlar med varandra om investeringar och invånare, gäller det att sälja sig. Men vad händer med demokratin när reklambudskap blir politik? Reportage av Marie Wenger. 17-timmen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".