Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Kulturen i Ungern påverkas av Orbáns politik

Publicerat tisdag 12 januari 2016 kl 10.46
"Verket är filosofiskt, snarare än politiskt"
(8:49 min)
Konstnären István Felsmanns och ljuset av Victor Orban. Foto: Lisa Bergström/Sveriges Radio.
1 av 3
Konstnären István Felsmanns och ljuset av Victor Orban. Foto: Lisa Bergström/Sveriges Radio.
Róna Kopeczky Kurator på ACB Gallery, Foto: Lisa Bergström/Sveriges Radio.
2 av 3
Róna Kopeczky Kurator på ACB Gallery, Foto: Lisa Bergström/Sveriges Radio.
Anna Lengyel, ungers dramatiker. Foto: Lisa Bergström/Sveriges Radio.
3 av 3
Anna Lengyel, ungers dramatiker. Foto: Lisa Bergström/Sveriges Radio.

Sedan Viktor Orbán och hans parti Fidesz fick makten har kulturpolitiken i Ungern centraliserats. Bland annat finns numera ett särskilt konstnärligt råd med uppdrag att värna den ungerska konsttraditionen.

Sveriges Radios kulturkorrespondent Lisa Bergström åkte till Budapest.

Ett nytt konstverk står på golvet på ACB gallery i Budapest. Det är ett fyrkantigt ljus med Viktor Orbáns ansikte, han tittar upp mot veken. Brinner ljuset, smälter bilden av Ungerns premiärminister.

Konstverket är precis uppackat, bubbelplasten ligger i högar på golvet och galleristerna och konstnären står i en båge runt det och funderar hur de ska göra. Ska de visa konstnären István Felsmanns nya verk eller inte?

Konstnären själv, Istvan Felsmann tycker att verket är filosofiskt snarare än politiskt och att det kretsar kring migrationsfrågan som tudelar folket. Men kuratorn Róna Kopeczky säger att även om det inte är meningen att skapa kontroverser med verket så kommer det nog göra det om galleriet väljer att visa det.

Róna Kopeczky började på ACB gallery, en plats för modern progressiv ungersk konst, för något år sedan. Innan dess arbetade hon på Ludwig museum, en välrenommerad plats för modern konst i Ungern. 

Men efter att museet fått en ny ledning, som tillsats av regeringen, så blev synen på den moderna konsten allt mer konservativ på museet och till sist kände Róna Kopeczky att hon inte kunde jobba kvar, eftersom de kreativa utmaningarna var få.

Róna Kopeczky ser att kulturpolitiken ändrats sedan Fidez kom till makten 2010, den är mer centraliserad och styrande.

– Ledande personer på konstinstitutionerna bytts ut mot sånna som anses var pålitliga personer, säger Róna Kopeczky

Ett råd som kallas MMA, vilket är en förkortning för Ungerns konstakademi, ansvarar nu för stipendier och bidrag till konsten i Ungern. Det är ett slutet råd med flera hundra medlemmar som arbetar nära regeringen.

Deras uppdrag är att verka för att bevara och skydda de ungerska konstnärliga värdena, respekten för de ungerska konst-traditionerna, värna kulturarvet och se till att stötta ny konst. 

Det är även MMA som representerar den ungerska konsten i olika offentliga sammanhang och medlemmarna väljs i en sluten omröstning. Medelåldern i rådet hög och en stor majoritet av medlemmarna är män.

– De har fått en stor budget, har mycket makt och uttrycker en stark önskan om att konsten ska vara Ungern-vänlig och bevara de ungerska rötterna, vad de nu menar med det, säger Kuratorn Róna Kopeczky

Vi stannar till på ett annat galleri, även här finns modern konst, Lena Roselli.

Lena Roselli förbereder en stor utställning och det ligger tavlor överallt. Hon anser sig inte vara särskilt politisk och förklarar att en del kultur fått mindre medel med att Ungern har dålig ekonomi överlag, och att minskningen som hon sett gällande stöd för den moderna konsten snarare handlar om landets ekonomi än det nya centraliserade systemet.

– Vi är ett litet land, säger hon.

Galleristen har själv fått medel för att finansiera sin verksamhet, även internationell verksamhet, och säger att hon inte märkt av något tvång från MMA eller regeringen när det gäller hur hennes galleri väljer sin konst.

Lena Roselli tycker också att de som hävdar att de inte får pengar till konsten, lite för lätt gör politik av saken. 

– Det är politiskt bla bla bla från oppositionen, säger hon,

Anna Lengyel. Hon är dramatiker, regissör och driver Teatern Panodrama i Budapest. 

Hon har genom åren satt upp föreställningar om romer, där romers vittnesmål om övergrepp blivit till pjäser som spelats på teatern. Hon är förbannad på regeringen Orbán, särskilt efter hur Ungern har agerat i flyktingfrågan.

Hon uttrycker sig ofta kritiskt och är en offentlig person, vilket hon menar har fått konsekvenser för den konstnärliga verksamheten. Hon säger att anslagen minskat till teatern och att det är en del av en strategi.

Anna Lengyel har funderat på att göra som flera av hennes kollegor, alltså flytta, lämna landet, Men dramatikern har valt att stanna i Ungern och har haft en sorts patriotisk övertygelse om att teatern ska kunna göra skillnad och påverka samhället. Men under sommaren och hösten har hon börjat tveka. Hon undrar nu om ansträngningarna spelar någon roll, om konsten verkligen kan göra någon skillnad.

– Jag skäms över mitt land, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".