Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Biljetter på svarta marknaden omsätter hundratals miljoner

Publicerat onsdag 27 april 2016 kl 16.00
"Jag gör det för att tjäna pengar"
(8:51 min)
Andrahandsförsäljningen av biljetter har de senaste åren omsatt 100-tals miljoner, och allt fler verkar sälja biljetter till ett högre pris.
1 av 4
Andrahandsförsäljningen av biljetter har de senaste åren omsatt 100-tals miljoner, och allt fler verkar sälja biljetter till ett högre pris. Foto: Douglas Ädel/Sveriges Radio
Anders Larsson, VD på United Stage.
2 av 4
Anders Larsson, VD på United Stage. Foto: Douglas Ädel/Sveriges Radio
Sajeel Iqbal, VD på Biljett Nu.
3 av 4
Sajeel Iqbal, VD på Biljett Nu. Foto: Douglas Ädel/Sveriges Radio
Konsumentminister Per Bolund är tveksam till om lagstiftning är rätt väg att gå.
4 av 4
Konsumentminister Per Bolund är tveksam till om lagstiftning är rätt väg att gå. Foto: Douglas Ädel/Sveriges Radio

Andrahandshandeln med biljetter till idrotts- och konsertevenemang omsätter årligen 100-tals miljoner kronor. Det sker ofta organiserat och med vinstdrivande syfte. Samtidigt verkar allt fler annonsera ut biljetter till ett mycket högre pris.

Det handlar om grupperna utanför arenorna: privatpersonerna på annonssajterna och företagen med kontor på fina adresser. Biljetterna som säljs i andrahand prissätts både tre och fyra gånger så högt som ordinarie försäljningspris.

En av biljettförsäljarna på annonssajterna är Ludwig Persson, som egentligen heter någonting annat.

– Jag säljer biljetterna för att jag vill tjäna lite pengar, det är vad det handlar om, men jag förstår dem som känner att det blir dyrare att få tag i biljetter. Åtgången blir ju större om folk hamstrar biljetter. Om jag ska prata för det så är det ju så att vanliga kontorsråttor som jag var kan få tag i biljetter, det blir en eftermarknad, säger han.

Anders Larsson, VD på artistbokningsbolaget United Stage ser inget positivt med den kommersiella andrahandsmarknaden av evenemangsbiljetter.

– Det är inte snyggt gjort, det drabbar fans som får betala ockerpriser för biljetter som inte kostade det från början. Men det största problemet är de bolag som sätter det här i system, säger han.

De flesta, förutom de som tjänar pengar på det, verkar vara negativa till den kommersiella andrahandsmarknaden av biljetter. Varken artister eller arrangörer får ut något av det. Fansen får heller inget mervärde av de mångdubbelt dyrare biljetterna. Trots detta verkar det inte finnas någon snabb lösning i sikte.

– Det kan vara svårt att få en träffande lagstiftning som verkligen löser problemen, säger konsumentminister Per Bolund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".