Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Kopter attackeras i Egypten

Publicerat tisdag 23 augusti 2016 kl 10.31
"Vi hade fastnat mellan två eldar"
(9:43 min)
Delad bild: Två män och ett kyrktorn på en koptisk kyrka.
Fadl Saad och Saad Fadl Saad från byn El-Kharm attackerades i maj och en man försökte bränna Saads son med bensin. Kyrktornet tillhör kyrkan i Minya. Foto: Jesper Lindau/Sveriges Radio.

Kristna kopter i Egypten har i många år drabbats av attacker. Kyrkor och hus har bränts, människor har dödats och misshandlats. I år har minst tio sådana attacker inträffat enligt en egyptisk människorättsorganisation som följer kopternas situation. 

För att lösa det på lång sikt i Egypten kan man välja, istället för den lagliga vägen med utredning, ett eventuellt åtal och en rättegång, ett system med det man kallar en sorts försoningsprocess.

Ett system som kritiserats hårt för att inte lösa någonting.

I maj i år gick en stor grupp bybor till attack mot några koptiska hus i byn El-Kharm i Minya, som ligger drygt 20 mil söderut från Kairo. 

Saad Fadl Saad berättar för vår utsände i Mellanöstern Jesper Lindau om hur en man försökte sätta eld på hans son och hans faster.

– De hade ställt sig på vakt vid dörren, men det kom en massa folk. De hann inte stänga så en av dem hällde bensin på min son och hans faster och skulle tända på, säger Saad Fadl Saad.

Men mannen såg inte att han även skvätte bensin på sina kläder så när han skulle tända på så satte han eld på sig själv och sprang därifrån, berättar Saad.

Vi sitter tillsammans med Saad och hans pappa Fadl Saad runt ett mörkbrunt sammanträdesbord, i ett advokatkontor i centrala Minya, en mellanstor, helt vanlig egyptisk landsortsstad som ligger vid Nilen.

Vi skulle träffat en helt annan familj. Men de ringde oss i bilen bara några mil norr om Minya.

De berättade för Ahmed som jag jobbar med att vi kan inte ses, de är instängda i ett garage.

Dagen innan kom det en egyptisk journalist till byn.

Hens bil blev nästan helt sönderslagen av en grupp bybor.

Så nu hade polisen kommit. Och för deras egen säkerhets skull som det hette, hade de stängts in i ett garage. Nu satt de där.

Men efter ett dussin telefonsamtal så kommer Saad och Fadl från El-Kharm istället och berättar om den där dagen i mitten på maj när deras hus blev attackerat.

– När angriparna inte kunde ta sig igenom deras tjocka metalldörr på framsidan så tände de istället på bak på huset, säger Saad.

Så familjerna i huset var fast, mellan angriparna på framsidan och elden på baksidan.

– Om det hade brunnit på framsidan också skulle vi alla ha dött. Vi hade fastnat mellan två eldar. Det fanns inte något sätt att överleva då, berättar pappa Fadl Saad.

– Vi, de äldre i familjen, hade gett upp. Det var smärtsamt att känna sig så hjälplös medans min 5 åriga dotter tittade på mig, säger Saad.

Men brandkåren kom till slut och de lyckades släcka branden.

Kopterna, ortodoxt kristna, har funnits i Egypten i snart 2000 år. Mer än var tionde egyptier är kopt och speciellt många är de i Alexandria vid nordkusten och även i Minya, söderut.

De senaste fem åren så har det enligt mänskliga rättighetsorganisationer Egyptian Inititaive for Personal Rights som följer kopternas situation, inträffat 77 attacker mot kopter i Egypten, bara sedan i januari i år tio stycken.

Då räknar man inte med den dramatiska sommaren 2013 då presidenten Mursi störtades, då attackerades minst ett femtiotal kyrkor.

Det kan börja med ett rykte, som kring att en ombyggnad av ett hus ska vara ett hemligt bygge av en kyrka.

Eller som i EL-Kharm, där flera hus brändes ner, att en muslimsk kvinna ska ha haft ett förhållande med en kristen man.

De finns ett statligt sanktionerat system som ska fungera som en sorts försoningsprocess.

I Minya träffar vi Hajj Awwad , en inflytelserik och förmögen man som är ansvarig för de här försoningarna i regionen.

Hajj Awwad berättar om sitt arbete. Han samlar de båda grupperna, offren och förövarna. Det skrivs avtal och hålls möten.

Man besöker varandra och äter tillsammans. Tanken är att man utanför domstol ska komma överens om ersättningar för det som hänt och till slut förlåta och gå vidare.

Men Hajj Awwad tycker inte att det handlar om religion. Trots att attackerna bara drabbar de kristna kopterna, så tycker han att det här är vanliga konflikter, som börjar med vanliga bråk mellan vanliga människor, det handlar inte om att folk är kristna eller muslimer.

– Nej det finns ingen religiös diskriminering eller något förtryck av kristna i Minya och polisen håller alla kristna säkra, säger Hajj Awwad.

Det rimmar lite illa mot nyhetsrapporteringen och undersökningar som gjorts. Men Hajj Awwad tycker att det är vi journalister som förvanskar verkligheten.

Jag frågar igen om varför det bara är kopterna som drabbas av de här "vanliga" konflikterna. Det är ju inte så många moskéer som brunnit i Minya.

Hajj Awwad tar det hela lite personligt. Han som muslim har själv invigt kyrkor, har mer än 50 kristna vänner i sin mobiltelefon och han donerar pengar till kyrkan.

– Jag uppfostrades och ammades dessutom av en kristen kvinna, jag drack hennes bröstmjölk i två år, säger Hajj Awwad.

Försoningsprocessen fungerar, Hajj Awwad säger att han lyckats i 100 procent av fallen.

Det tycker inte den koptiske Biskop Macarius i Minya som nu i sommar uppmanat kopterna att försöka ta det som hänt till domstol, för att prövas av lagen.

– Med den här försoningsprocessen så är de kristnas rättigheter helt som bortblåsta. De misstänkta släpps och går fria. Problemet är att det uppmuntrar till fler attacker mot kristna, säger biskop Macarius i Minya på telefon till Ahmed Medhat som jag jobbar med.

Biskopen är inte emot försoning, men den skulle kunna komma efter det att lagen sagt sitt.

Macarius säger att det finns de kristna som väljer den vägen själva, men det finns också många som tvingas till försoning.

– De kristna har inget annat val än att sätta sig vid försoningsbordet för att kunna fortsätta sina liv, speciellt om de känner sig hotade att sitta där och för att det saknas skydd i byarna, säger biskop Macarius.

Pappa Fadl Saad och hans on Saad Fadl Saad kommer från byn El-Kharm. De har valt att vägra.

De vill att lagen ska användas. Att det utreds, åtalas och att en domare säger sitt. Men det har fått konsekvenser.

– De pressar oss hårt på alla sätt för att gå med på försoning. De har skickat folk att skrämma oss, men vi går inte med på det, säger Fadl.

Och han berättar att nu på morgonen när de kom ut hade någon förstört en liten åkerplätt med korn-sådd på bredvid huset, som en signal, du vet, säger Fadl och skakar på huvudet. Förstöra på åkern, det har aldrig hänt i vår by, någonsin.

De poängterar dock att muslimska familjer ställde upp och skyddade medlemmar i familjen i sina egna hus när mobben kom.

Det är riktiga grannar. Sedan är de också tacksamma mot den egyptiske presidenten Sisi. Han gav militären order om att bygga upp husen och det gjordes i rekordfart, redan klart.

Ishak Ibrahim från Egyptian Initiative for Personal Rights har följt kopternas öde I flera år.

Den här försoningsprocessen man kan välja eller tvingas in i sänder ett budskap till angriparen när de inte åtalas att de av staten ses som en första rangens medborgare tycker han.

– Signalen till angriparen är att du är mer värd och om du gör det igen kan du slippa straff en gång till, medan den som angripits, och här är det kristna får veta att man är en andra klassens medborgare som får finna sig i vad man bestämmer, säger Ishak Ibrahim.

Skälen till att attackerna i just Minya är så många, det tror Ishak är att det just där bor många kopter.

Att folk på landsbygden inte får utbildning, det är många som inte kan läsa eller skriva, och att det i Minya finns starka islamistiska grupper. För det är långt ifrån alla Minyabor som attackerar kristna.

Ishak Ibrahim tycker att det som händer, det ska prövas efter den egyptiska lagen.

– Om man använder vapen, bränner hus och hotar folk ska man straffas av staten, det är lagen, säger Ishak Ibrahim.

Hajj Awwad, han som håller i försoningsprocesser i Minya, han är inte alls emot lagen, men den löser ingenting.

– Det fungerar inte, säger Hajj Awwad. Rättssystemet har inte löst någon oro alls mellan grupper här. Alla kommer till slut till försoningsprocessen.

Hajj Awwad menar att lagen inte kommer till det som han tycker är roten till problemet.

– Ta det som hände i byn El Kharm. Roten låg i att en kristen man förförde en muslimsk kvinna.

Då handlar det om heder och det är svårt att glömma för folk, då krävs något mer än lagen. Och så vänder Hajj Awwad sig till mig och försöker få mig att förstå.

– Jag ska säga dig något. Om du har en kvinna i din familj och en muslimsk man försöker få henne, vad ska du göra då? Du hade så klart dödat honom. Det hade jag gjort, säger Hajj Awwad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".