Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Stockholms cyklister i fokus

Publicerat torsdag 1 september 2016 kl 13.05
Cyklisterna i fokus i Tylösand
(5:29 min)
Professor och trafikdirektör.
Stockholms nya trafikdirektör Jonas Eliasson. Foto: Odd Clausen.

Cyklisterna, inte minst Stockholms cyklister, hamnade i fokus på ett ovanligt sätt på årets trafiksäkerhetsdagar i Tylösand, ett möte där nya prylar för säkrare bilkörning brukar ta mest plats.

Anledningen var bland annat ett inlägg från Peter Schantz, professor vid GIH, som hävdade att samhället kan tjäna miljarder om bilister övergår till att cykla till jobbet.

- Det finns fantastiska möjligheter att öka cyklismen i Stockholm. Stockholm har inte vuxit sig så stort att avstånden är jättestora, utan ungefär 40 procent av bilisterna har så korta avstånd att dom lätt skulle kunna gå över till att bli cyklister. Vinsterna av detta är närmast remarkabla.

 Peter Schantz säger att man på GIH har räknat på vad den fysiska aktiviteten i sig skulle ge för vinster, och det kan handla om 2,5 miljarder per år.

- Då handlar det om 111.00 bilister, som har så korta avstånd, att som kan cykla till jobbet på en halvtimme.

De oskyddade trafikanternas situation är viktig när regeringen satsar på en nystart för nollvisionen, målet att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Det var ett av infrastrukturminister Anna Johanssons budskap vid trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand.

- Den stora minskningen av olyckor med dödlig utgång eller svåra skador har ju skett för personer som färdas i bil, som förare eller passagerare, medan vi inte har sett samma starka utveckling för oskyddade trafikanter, och det är också skälet till att vi särskilt lyfter fram oskyddade trafikanter som en grupp att fokusera på, sa hon.

Men att alla genast skulle övergå till att cykla till jobbet i Stockholm är kanske inte realistiskt.

Peter Schantz, professor vid GIH, medger att han ibland har hjärtat i halsgropen när han cyklar i huvudstaden:

- Det händer, ja. Och jag vet att många av studenterna på GIH, som är ytterst motiverade att vara fysiskt aktiva, de vågar inte cykla i Stockholm för det är otryggt.

 - Så Stockholms trafikpolitiker har enormt mycket att göra, men dom behöver få stöd också från staten, säger Peter Schantz.

 

 Hur det cyklas i Stockholm är en het potatis, vare sig man är för eller emot, vilket jag själv i går erfor när min mailbox fylldes av åsikter i ämnet.

Stockholms nya trafikdirektör Jonas Eliasson var också i Tylösand och lovade att det skulle bli lättare och bättre att cykla i Stockholm.

 - Det finns många åtgärder. Bättre drift och underhåll är en viktig faktor, sopsaltning till exempel så man slipper sladda omkull i gruset när våren kommer. Cykelboxarna, det här som gör att man kan ställa sig längst fram vid rödljuset och inte bli påkörd av svängande fordon till exempel. Bredare cykelbanor, förstås, bättre skyltning, säkrare passager över vägar - det är åtgärder som görs.

 Staden är ännu inte gjord för att gå och cykla i?

 - Jo, det skulle jag säga, det kanske är så att staden är gjord för att gå och cykla i, men inte för att åka bil i.

 Det finns säkert många platser i Stockholm där bilarna inte hör hemma, säger Jonas Eliasson, men att hela den täta delen av Stockholm skulle vara bilfri, det skulle faktiskt inte fungera praktiskt, menar han.

 - I stora delar av staden, i den yttre innerstaden och i ytterstaden, där måste olika trafikanttyper kunna samsas.

Ett knep för att underlätta blir att öppna för cykling mot enkelriktat i Stockholm.

 - Det är inte en trafiksäkerhetsåtgärd, men det är en väldigt bra tillgänglighetsåtgärd, som gör cykelvägarna snabbare och kortare och därmed lockar fler att cykla, säger Jonas Eliasson. Och det verkar som om trafiksäkerhetskonsekvenserna av det här inte är negativa. Nu har vi provat det här och det verkar inte vara farligt.

- Men det blir inte fritt fram. Det kommer att märkas upp på en del gator, det kommer upp sådana skyltar nu.

 Jonas Eliasson är också professor i transportsystemanalys vid KTH och men att teorin från det jobbet är praktiskt tillämpbar i det här.

- Väldigt mycket av trafikplanering handlar om olika avvägningar mellan olika intressen, låt oss säga mellan trafiksäkerhet och tillgänglighet, mellan levande stadsrum och tillgänglighet, att kunna komma fram snabbt och säkert, men ändå ha ett levande och tryggt stadsrum. Där visar sig ett forskningstänkande vara väldigt användbart.

 Han är också själv åretruntcyklist i Stockholm och hans erfarenhet är den här:

 - Att det är lättare än man tror. Att man ska ha en jacka som andas, att man ska ha vantar tidigare än man tror på hösten och senare än man tror på våren. Och att man sparar otroligt mycket tid.

 Ska bilisterna i Stockholm känna sig oroade?

 - Bilisterna ska känna sig glada för att få en massa nya alternativ i form av gång- och cykel- och kollektivtrafik.

 - Men det är klart, att allt medan staden växer, så kommer antalet körda bilkilometer per person vara tvunget att gå ner, för det ryms helt enkelt inte mer trafik än det är nu.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".