Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Känsla av gemenskap viktigaste budskapet i IS propaganda

Uppdaterat måndag 19 december 2016 kl 13.35
Publicerat fredag 16 december 2016 kl 09.12
"Haft olika budskap för att locka olika grupper"
(11 min)
När IS trängts tillbaka i Irak och Syrien har en större andel av propagandan börjat handla om strider och uppmaningar till terrordåd utomlands. ”De vill visa att de fortfarande är starka” säger Michael Krona.
1 av 5
När IS trängts tillbaka i Irak och Syrien har en större andel av propagandan börjat handla om strider och uppmaningar till terrordåd utomlands. ”De vill visa att de fortfarande är starka” säger Michael Krona. Foto: Sveriges Radio.
Ett av budskapen i IS rekryteringsfilmer har varit att det är vanliga människor som reser för att ansluta sig till islamiska staten. Ur IS Propaganda
2 av 5
Ett av budskapen i IS rekryteringsfilmer har varit att det är vanliga människor som reser för att ansluta sig till islamiska staten. Ur IS Propaganda
Michael Krona visar bilder han hämtat från olika propagandafilmer: "Det är mycket material som handlar om fridfulla miljöer, det är långt från nyhetsrapporteringens bilder av hur det ser ut i islamiska statens territorier". Ur IS Propaganda
3 av 5
Michael Krona visar bilder han hämtat från olika propagandafilmer: "Det är mycket material som handlar om fridfulla miljöer, det är långt från nyhetsrapporteringens bilder av hur det ser ut i islamiska statens territorier". Ur IS Propaganda
Medieforskaren Michael Krona har i två år följd mycket av den propaganda som kommer från IS officiella kanaler. "Jag tror att det allra viktigaste budskapet under den här tiden har varit att visa upp en känsla av gemenskap," säger han. Foto: Sveriges Radio.
4 av 5
Medieforskaren Michael Krona har i två år följd mycket av den propaganda som kommer från IS officiella kanaler. "Jag tror att det allra viktigaste budskapet under den här tiden har varit att visa upp en känsla av gemenskap," säger han. Foto: Sveriges Radio.
Enligt Michael Krona kan man likna hur IS arbetar med propaganda med hur ett företag arbetar: " Det är egentligen som vilket företag som helst, man ska marknadsföra sig på Twitter, man ska vara på olika videosajter." Foto: Sveriges Radio.
5 av 5
Enligt Michael Krona kan man likna hur IS arbetar med propaganda med hur ett företag arbetar: " Det är egentligen som vilket företag som helst, man ska marknadsföra sig på Twitter, man ska vara på olika videosajter." Foto: Sveriges Radio.

Islamiska staten har som ingen terrorgrupp tidigare nått ut i sociala medier och rekryterat med sin propaganda. I två år har medieforskaren Michael Krona vid Malmö högskola följt den propaganda som IS sprider via sina officiella kanaler, och i en intervju med vår reporter Henrika Åkerman visar han hur propagandan ser ut.

– Jag tror att det allra viktigaste budskapet under den här tiden har varit att visa upp en känsla av gemenskap. Jag tycker att det går igenom så stor del av materialet - att visa att människor som är en del av islamiska staten har en mening i sina liv, att man fyller en viktig funktion i det, säger Michael Krona.

Enligt honom har den bilden varit viktig för att gruppen kunnat rekrytera, eftersom den står i kontrast till de brutala avrättningsfilmer som också sprids av islamiska staten. Enligt Michael Krona har IS också haft en medveten strategi där man haft olika budskap för att locka olika grupper. Michael Krona liknar hur Islamiska staten arbetar med propaganda med hur ett företag arbetar.

– Att se hur en jihadiströrelse idag arbetar med media, det är egentligen som vilket företag som helst, man ska marknadsföra sig på Twitter, man ska vara på olika videosajter och producera material. Så det finns en logik som vi känner igen från vårt samhälle och sätt som företag arbetar på.

I takt med att IS trängts tillbaka i Syrien och Irak har mängden propaganda minskat. Samtidigt har andelen som innehåller skildringar av våld och uppmaningar till attentat ökat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".