Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Läskigt vad nätjättarna vet om våra barn

Uppdaterat fredag 30 december 2016 kl 10.21
Publicerat fredag 30 december 2016 kl 10.00
"Vi vill att TV-reklamförbudet utvidgas"
(9:21 min)
Minna Hellman bredvid dotter Sonja och sonen Svante. Kompisen Alice Larsson Berggren två från vänster.
1 av 4
Minna Hellman tycker det är läskigt att nätjättarna vet så mycket om dottern Sonja 8 och sonen Svante 11 liksom om grannen Alice Larsson Berggren 11 (tvåa från vänster) Foto: Johan Bergendorff / SR
Jo Jewell på WHO:s europakontor anser att EU bör lagtsifta mot skräpmatsreklam på nätet för barn
2 av 4
Jo Jewell på WHO:s europakontor anser att EU bör lagtsifta mot skräpmatsreklam på nätet för barn Foto: Johan Bergendorff / SR
Digital marknadsföring av skräpmat för barn bör förbjudas upp till 12 år och helst upp till 16 år anser Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
3 av 4
Digital marknadsföring av skräpmat för barn bör förbjudas upp till 12 år och helst upp till 16 år anser Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Foto: Johan Bergendorff / SR
När Pokémon Go lanserades i Japan blev McDonalds 300 snabbmatsrestauranger viktiga stopp i spelet
4 av 4
När Pokémon Go lanserades i Japan blev McDonalds 300 snabbmatsrestauranger viktiga stopp i spelet Foto: Johan Bergendorff / SR

WHO är oroade över allt mer riktad reklam till barn för skräpmat och läsk på nätet. Reklamen går via sociala medier i mobilen och WHO anser att EU:s medlemsstater nu måste lagstifta mot digital marknadsföring till minderåriga som förstärker barnfetmaepidemin.

– I mitt favoritspel är det jämt reklam, berättar Sonja Hellman som är 8 år och bor i Nacka utanför Stockholm.

Hon tycker att det vore bra med en lag som förbjuder nätreklam till barn.

Ofta får jag upp reklam i spel och så klickar jag bort den, men hamnar på appen som de vill att jag ska köpa och då måste jag gå tillbaka för att de har lett mig till appen, berättar Sonja Hellman.

För Sonja handlar reklamen mest om att köpa nya dataspel, men när hon tittar på film på nätet så börjar de ofta med att locka med reklam för godis.

Sonjas storebror Svante Hellman som är 11 år har sett reklam för skräpmat när han surfar på Youtube och han är övertygad om att reklamen påverkar honom.

Svante tycker inte det är så farligt mycket skräpmatsreklam och han skulle inte vilja att alla webbannonser till barn försvann för då skulle han inte få koll på de senaste dataspelen.

Intill Svante sitter 11-åriga kompisen Alice Larsson Berggren. Hon kan tänka sig ett förbud mot nätreklam till barn i Sverige för onyttiga saker att äta och dricka, men undrar hur det ska gå till när appar är internationella.

Man måste egentligen vara 13 år för att registrera sig på sociala medier som Instagram och Snapchat. Men eftersom alla kompisar i Alice klass hittat på en ålder för att få vara där, så har 11-åriga Alice också gjort så. Fast hon kommunicerar bara med sådana hon känner och är försiktig med vilka bilder och kommentarer hon lägger ut.

– All skräpmat skulle man ju vilja ta bort reklamen för eftersom vi har ett så stort problem med fetma idag, säger Svante och Sonjas mamma Minna Hellman jobbar på Konsumentföreningen Stockholm och har själv nyligen skrivit en rapport om barnfetma och reklam i Sverige.

– När man är fet så ses det som att man får skylla sig själv, men om man tar in all reklamen som pressas på oss så undrar jag varför man ser det som ett enskilt problem när det är ett samhällsproblem, anser Minna Hellman.

Men liksom Alice undrar Minna Hellman om det verkligen går att stoppa reklamen för godis, glass, läsk, chips, och sötade flingor i barnens mobiler och skärmar. Annonser som hon själv aldrig får eftersom marknadsförarna riktar in sig på yngre byten.

Det känns ju lite läskigt vad de vet om oss och våra barn, nästan vilken färg vi har på strumporna utan att vi har sagt det, säger Minna Hellman.

När jag söker upp en av rapportförfattarna på WHOs europakontor i Köpenhamn, Jo Jewell, så säger han att de flesta föräldrar blir chockade precis som Minna när de får klart för sig vilka extremt sofistikerade metoder marknadsförare på nätet har tillgång till och använder mot våra barn.

– Många vuxna tänker kanske att priset för att vara på nätet är att personlig data säljs i reklamsyfte. Vi har ju tackat ja till de extremt långa och krångliga juridiska avtalen som ingen förstår eller orkar läsa. Men att samma sak sker för barn är en annan fråga, tycker Jo Jewell.

WHO beskriver att de digitala tekniker som används av skräpmatsindustrin fungerar som en personlig marknadsförare för varje barn. Den lokaliserar och identifierar dem som är mest mottagliga för ett budskap. Den uppmuntrar dem att gilla produkterna och rekommendera till sina kompisar. Den följer dem dygnet runt för att hitta rätt ögonblick när reklamen får maximal effekt och styr sen barnen till den närmaste butik för att köpa nått gott som uppmuntran.

Zombie cookies som inte går att radera är ett av verktygen WHO nämner i rapporten liksom digitala fingeravtryck och geografisk lokalisering. Barn lockas av spel med företagets maskotar. Videobloggare på Youtube som följs av miljontals unga fans får betalt för att rekommendera produkter.

Kameror i mobilen och datorn känner igen barnens ansiktsuttryck, och vilka ord och emojs som används analyseras med artificiell intelligens för att upptäcka känslolägen. När barnen är som mest frustrerade att komma vidare till nästa bana i ett spel, så de först klicka på reklam för läsk eller godis.

Hur vanlig nätreklam till barn för skräpmat är vet vi inte säger Jo Jewell på WHO, men vi är säkra på att det är ett problem. Forskare släpps inte in i företagens databaser om det inte gynnar dem, så det behövs fler vetenskapliga undersökningar. En amerikansk studie visade att 80 procent av annonserna på de populäraste webbsidorna för unga var för ohälsosamma livsmedel. Facebookprofiler för påhittade barn som gillat kända skräpmatsmärken gav 130 riktade annonser på 2 veckor. En studie på 1000 nordiska ungdomars instagramkonton visade att en majoritet av bilderna var på godis, kakor, läsk, choklad och glass.

WHO rekommenderar alla EU-stater att snarast införa lagar mot nätreklam för skräpmat till barn, helst tills de är 18 år, för tonåringar är inte bättre på att motstå de kommersiella budskapen visar forskning. Dessutom bör de som bryter mot reglerna få kännbara straff anser WHO, för det står mycket på spel. 25 procent av skolbarnen i EU är överviktiga eller feta. När de blir vuxna ökar risken kraftigt för diabetes, hjärt-kärlsjukdom, cancer och förtidig död.

I USA finns en lag (COPPA) som förbjuder nätföretagen att samla in personlig information om barn under 13 år utan föräldrars samtycke, men det gör många företag ändå och lagen skyddar inte tonåringar eller barn som ljugit om sin ålder konstaterar WHO. Inom EU finns idag bara en frivillig branchöverenskommelse att inte göra riktad reklam till barn för onyttiga livsmedel, men reglerna stämmer inte med WHO:s rekommendationer.

– Vi befinner oss på ett sluttande plan och då är det väldigt viktigt att man sätter in åtgärder eftersom det är ett så gigantiskt hälsoproblem, säger Jan Bertoft är generalsekreterare på Sveriges Konsumenter och sitter i en ny statlig utredning kring nätreklam.

Vi vill att TV-reklamförbudet utvidgas till internet och 12 år är en absolut gräns, vi skulle gärna se också att den gick ännu längre upp. I Storbritannien så har man ett förbud som går upp till 16 år och det skulle kunna vara en god ambition i Sverige också, anser Jan Bertoft.

Åter till familjen Hellman som hugger in på lite saffransbullar och där barnen tycker precis som Minna Hellman att det känns obehagligt att webbjättarna övervakar så mycket de gör på nätet och sprider informationen till annonsörer.

11-åriga Alice Larsson Berggren är mest aktiv på snapchat och där har hon inte märkt någon reklam, men ibland är det svårt att veta vad som är vad. I branschpress beskrivs snapchat som en av de hetaste plattformarna för varumärken som vill nå unga. Företaget har planer på att analysera de bilder användarna lägger ut via artificiell intelligens så att man kan skicka skräddarsydda annonser framöver.

Vad säger ni om förslaget att förbjuda barn att använda internet i mobiler och på datorer så slipper ni all reklam?

Sämsta idén någonsin, jag älskar min dator, säger Svante Hellman.
– Nej dålig idé, fyller lillasyster Sonja Hellman i.
– Nej det är inte bra för jag gillar min mobil och paddan, man blir ju lite beroende av alla appar för det är ju kul, avslutar Alice Larsson Berggren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".