Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Hon åker Iraks enda tåglinje

Uppdaterat måndag 20 mars kl 09.38
Publicerat måndag 20 mars kl 10.00
"Jag känner mig som ett litet barn"
(7:59 min)
Inas åker tåg i Irak för första gången, hon och barnen Sajjad och Fatima ska besöka hennes man i fängelse.
1 av 8
Inas åker tåg i Irak för första gången, hon och barnen Sajjad och Fatima ska besöka hennes man i fängelse. Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.
På stationen i Bagdad ställs bagaget i rad så att en bombhund ska nosa på väskorna.
2 av 8
På stationen i Bagdad ställs bagaget i rad så att en bombhund ska nosa på väskorna. Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.
Skyltarna påminner om när tågen gick till Syrien. Tågen brukade gå från Bagdad till Istanbul och sedan vidare genom Europa.
3 av 8
Skyltarna påminner om när tågen gick till Syrien. Tågen brukade gå från Bagdad till Istanbul och sedan vidare genom Europa. Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.
Passagerare skyndar mot 6-tåget till Basra.
4 av 8
Passagerare skyndar mot 6-tåget till Basra. Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.
Passagerare vid centralstationen i Bagdad.
5 av 8
Passagerare vid centralstationen i Bagdad. Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.
Lokföraren Raed Hussein Nasrallah är tredje generationens lokförare.
6 av 8
Lokföraren Raed Hussein Nasrallah är tredje generationens lokförare. Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.
Stationen i Bagdad byggdes av britterna, i mitten en assyrisk gudinna.
7 av 8
Stationen i Bagdad byggdes av britterna, i mitten en assyrisk gudinna Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.
Katja Magnusson med lokförarna Raed och Salim.
8 av 8
Katja Magnusson med lokförarna Raed och Salim. Foto: Katja Magnusson/Sveriges Radio.

Efter att terrorrörelsen IS tog över delar av landet har tågtrafiken stoppats bland annat till landets näst största stad Mosul. Krigen i regionen har också gjort att tågen till Syrien och Turkiet slutat gå. En tåglinje fungerar fortfarande, sträckan Bagdad – Basra. Men det är ingen nöjesresa familjen ska ut på.

Klockan är två minuter i sex på kvällen och nattåget mot Basra är redo för avgång. I lokförarhytten packar Raed Mahmoud Nasrallah upp sin matsäck, dolma, grönsaker fyllda med ris och till det bröd. Han är den tredje generationen lokförare, hans pappa och farfar körde också tåg genom Irak.

När Raed var liten pojke fick han åka med i förarhytten, till städer som Basra och Mosul.

– Jag tyckte så mycket om att åka tåg, säger han.

Centralstationen i Bagdad kallades en gång kronjuvelen i Iraks järnvägsnät, stationen byggdes av britterna och var färdig på 1950-talet. I den välvda gröna kupolen hänger en enorm kristallkrona som blickar ner över en staty av en assyrisk gudinna. Deckarförfattarinnan Agatha Christie är en av många som rest med tåg hit till Bagdad.

På biljettkontoret skyndar sig sena resenärer att lösa biljetter till tåget mot Basra. Skyltarna utanför med text på arabiska och engelska påminner om att tågen härifrån Bagdad brukade gå till Mosul, via syriska Aleppo, vidare till Istanbul i Turkiet och sen mot Europa. Nu är biljettluckorna för resor till Syrien och Turkiet stängda och flera av städerna längs rutten är söndertrasade av strider. I dag är det bara en enda tåglinje som fortfarande går genom Irak, nattågen klockan sex och sju från Bagdad till Basra och sen tillbaka.

– Terroristerna i IS tog över områden där tågen gick, förklarar lokföraren Raed, det är därför tågen slutade gå till exempel till Mosul.

Lokförarkollegan Salim lägger till att han tyckte att tåglinjen till Mosul var den allra vackraste i Irak, sista gången han körde tåg dit var år 2014 bara några månader innan staden föll under terrorrörelsen IS kontroll.

Inne i tåget mot Basra sitter Inas med sina barn Sajjad och Fatima. Det är första gången Inas åker tåg i Irak.

– Jag känner mig själv som ett litet barn, fnittrar hon. Jag har aldrig åkt det här tåget förut.

Men det är ingen nöjesresa de ska ut på. För familjen är tågresan historisk på flera sätt, det är också första gången som dottern Fatima ska se sin pappa, som sitter i fängelse i staden Nasiriyah i södra Irak.

– För ett tag sen visade jag henne en bild berättar mamman Inas och flickan frågade vem det var på bilden, det är din pappa svarade jag. Nu vill flickan se sin far.

När Inas var gravid med Fatima så fängslades hennes man. Inas vill inte prata exakt om vad han dömdes för, men jag tror att han är oskyldigt anklagad säger hon.

På perrongen väntar grupper av kvinnor på sju-tåget som också går mot Basra. Alla väskor är ställda i en lång rad, en hund ska nosa på väskorna för att se att det inte finns några bomber i bagaget. Nästan alla av kvinnorna som väntar har samma historia som Inas, deras män, söner och pappor sitter i fängelse i Nasiriyah. De ska resa hela natten, nästa dag är det besöksdag i fängelset. Flera av kvinnorna har släktingar som dömts till döden, misstänkta för terrorbrott.

En kvinna berättar att tre av hennes bröder har dömts till döden. Vissa dömdes redan innan terrorrörelsen IS svepte in i Irak, de anklagas för kopplingar till andra sunnimilitanta grupper som al-Qaida. Människorättsorganisationer som till exempel Human Rights Watch har kritiserat Iraks rättssystem, och hävdar att det inte uppfyller internationell standard. Suheila på bänken intill ska besöka son bror i fängelset.

– Han var student, han är bara 17 år men de tog honom från skolan och sa att han var terrorist förklarar Suheila.

Medan kvinnorna alla hävdar att deras män, söner och bröder är oskyldigt anklagade så är chefen för järnvägsstationen Hadi al-Mayahi lika säker på att de flesta av kvinnornas män stöttat IS.

– De har jobbat för islamiska staten i de västra delarna av Irak säger han och syftar på de provinser i landet som domineras av sunnimuslimer och som togs över av IS år 2014.

Själv har han tre släktingar som dödats av IS i städer som Mosul och Ramadi.

Om terrorgruppen IS besegras i Mosul hoppas många att säkerheten ska förbättras i hela Irak. Men här på järnvägsstationen märks den djupa splittringen i Irak i dag. Regeringen arbetar nu med en försoningsplan, för att få irakierna att leva tillsammans efter att IS drivits ut. Men det är många sår som måste läkas, Saddam Husseins styre, den USA-ledda invasionen, sekteristiskt krig mellan sunni- och shiamuslimer, och så terrorgruppen IS som tog över nästan en tredjedel av Iraks yta.Tåget är en kvarvarande rest av forna tiders Irak, på stationen pratar man nostalgiskt om då infrastrukturen i landet fungerade bättre. Stationschefen Hadi al-Mayahi som står på perrongen och väntar på att tåget ska gå tror inte på försoning

– Vem ska jag försonas med, den som dödade min bror? Vi kan försonas med dem som inte är mördare, men vi kan inte försonas med Baathpartisterna som lät Saddam Hussein förstöra vårt land, som sen banade vägen för IS, som helt raserade Irak. Infrastrukturen och ekonomin är förstörd, hur ska vi försonas med dem som låg bakom det undrar han?

Inne i tåget är Inas lika pessimistisk.

– Irak har ingen framtid säger hon. Om det så går 100 år så har Irak ingen framtid. Regeringen kan inte styra landet, det finns ingen säkerhet. Andra länder lever, men det är som om vi inte lever, fortsätter Inas.

Några eftersläntrande kvinnor springer mot tåget och får hjälpa att kliva på den sista vagnen.

Precis klockan 18 rullar tåget iväg, för att nästa morgon nå hamnstaden Basra. Lokförare Raed Hussein Nasrallah är ändå lite hoppfull. Han önskar att situationen i Irak och regionen ska bli bättre så att tågen ska börja gå igen till Syrien och Turkiet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".