Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Segdragen hamnkonflikt i Göteborg

Publicerat måndag 20 mars kl 14.25
Uppdaterat måndag 20 mars kl 14.25
"De har en värdelös personalpolitik"
(8:50 min)
Erik-Helgesson, Hamnarbetarförbundet.
Erik Helgesson på Hamnarbetarförbundet säger att de inte har någon annan lösning än att fortsätta konflikta. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio.

Den här veckan diskuterar facket Hamnarbetarförbundet om de ska lägga nya strejkvarsel i Göteborgs containerhamn. Den senaste konflikten i hamnen har pågått i ungefär ett år nu men bakgrunden går så långt tillbaka som till 1970-talet.

Hamnarbetarförbundet har inget kollektivavtal, det innebär att ett ständigt hot om strejk har blivit en av fackets vägar till inflytande.

Hamnarbetarförbundet bildades 1972 i Örnsköldsvik. LO-facket Transport hade traditionellt organiserat hamnarbetare, men i Norrland gjorde arbetarna revolt mot fackets nya storavdelningar och ombudsmän. De blev uteslutna ur Transport och ur LO och startade Hamnarbetarförbundet. 

Sedan dess har det funnits två konkurrerande fack i hamnarna och än i dag har grundproblemet inte lösts. Transport har det nationella kollektivavtalet med arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet är utan avtal, men har samtidigt klart flest medlemmar på vissa håll, bland annat i Nordens största containerhamn i Göteborg.

I den aktuella konflikten hävdar Hamnarbetarförbundet att företaget APM Terminals som driver containerhamnen är antifackligt.

Arbetsgivarsidan menar i stället att företaget har hamnat i kläm i en strid mellan två fackförbund.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".