Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Propaganda med rap och manga ska locka unga

Publicerat onsdag 29 mars kl 14.04
Kinas utbildningsminister: Kanske har förpackningen varit för omodern
(5:47 min)
En animerad bild med kinesiska tecken, hus och händer som sträcker sig upp.
“Hey, häng med på min känsla”. Den tecknade musikvideon “Vårt grymma år 2016” av den centrala kinesiska statstelevisionen är en del i framväxten av nya propagandastilar som används av Kommunistpartiet i Kina. Foto: Faksimil: CCTV

I Kina är propagandan intensiv inför Kommunistpartiets viktiga kongress i oktober. Skaparna av filmer och sånger som förhärligar ledaren Xi Jinping arbetar med nya medier, rap och manga för att skapa nya stilar som ska locka alla åldrar och samhällsgrupper att ta till sig partiets budskap.

Vår korrespondent Hanna Sahlberg guidar bland de senaste stilarna inom utbudet av politisk propaganda för alla åldrar.

Trots att Kina i praktiken är en enpartistat påminner stämningen nu om en valrörelse. ”Farfar Xi kom till vår skola” heter en sång som släpptes på Barnens dag förra året.

– Varför ska man studera, och för vem? sjunger barnen i sången.

Svaret är att man ska studera för den kinesiska drömmen – den kinesiska drömmen som har blivit det viktigaste kodordet för Xi Jinpings ledarskap.

Xi har suttit som odiskutabel partiledare och president i snart fem år. I oktober ska han formellt väljas om, och för att stärka sin makt måste han lyckas få in så många lojala personer som möjligt på de högsta posterna i politbyrån inför nästa femårsperiod.

Samtidigt måste kommunistpartiet försöka få med sig ett samhälle där olikheterna mellan människor har ökat och ekonomin växer långsammare. Propagandamakarna använder numera riktade budskap för att nå alla i Kina, från vaggan till graven.

– Häng med på min feeling, det här är Kinas rytm, det regnar och det blåser men vi är i samma båt.

Att lyssna till premiärministern som mekaniskt läser upp en summering av året som gått vid varje Folkkongress kan vara tröttsamt. En kortversion i rapform är däremot lättlyssnad.

Den tecknade musikvideon ”Vårt grymma 2016” producerades av centrala statstelevisionen och nämner framsteg för rymdprogrammet, militären och Asiatiska utvecklingsbanken medan Xi Jinping hälsar att de fattigaste fortfarande är dem han tänker mest på.

Propagandarapen har utvecklats till en egen stil, och antas få unga att dras till kommunistpartiet.

– Min lärare frågade mig om jag ville gå med i Kommunistpartiet, och jag började nästan gråta. Jag tänkte: ”Milda himmel, vilken chans”, berättar studenten Zhang Muyun i en video.

Kameran följer henne medan hon i blommig sommarklänning går in på Institutionen för marxistiska studier på toppuniversitetet Tsinghua i Peking.

Kommunistpartiet har knappt 90 miljoner medlemmar och fungerar som ett nätverk för både politik och näringsliv. Gymnasister som rekryteras till partiet är oftast de med toppbetyg och partimedlemskap är frivilligt. Men sedan två år tillbaka har det kommit starka signaler från utbildningsmyndigheten om att skolor och universitet ska rensas från så kallat ”västerländskt tänkande” för att i stället rikta in sig på att bli en ideologisk frontlinje för Kommunistpartiet. Därför pågår nu flera kampanjer för att få universiteten under starkare partikontroll.

Utbildningsministern Chen Baoshen beklagade under den nyligen avslutade Folkkongressen att studenterna visserligen kommer på de obligatoriska föreläsningarna i kinesisk marxism och ideologi, men att de inte verkar bry sig mycket om innehållet.

– Studenterna sitter där men är inte närvarande mentalt. Jag tror att det kanske är förpackningen som är för omodern, sade utbildningsministern och efterlyste mer attraktiva sätt att ”få in moralen och ideologin i huvudet” på studenterna.

– De som upprätthåller lagen gör landet starkt, vet du vad det betyder? frågar en röst ett par förbipasserande i början av en animerad film.

Filmen är tydligt påverkad av japansk serieteckning och citatet som handlar om att lagar gör ett land starkt kommer från den politiska tänkaren Han Feizi som var aktiv i staten Han vid tiden några hundra år för Kristi födelse.

Det senaste årets propaganda visar flera nya och varierande stilar. Ofta används en blandning av samtida asiatisk ungdomskultur, anspelningar på Kinas historia och estetik från Kommunistpartiets revolutionära tid. Men det genomgående budskapet tycks allt mer entydigt. Till och med i undervisningsfilmen om lagen som ska vara lika för alla är det Xi Jinping som står i centrum av berättelsen.

Inte sedan landsfaderns Mao Zedong tid har tendensen att hylla en ledare varit så tydlig. Andra jämförelser mellan Mao Zedong och Xi Jinping som ledare kan halta, men i propagandaestetiken har Xi Jinping redan intagit en särställning. Han kallas nu kärnledare, något som partiet inte haft på många år.

Den som blivit trött på hans virvlande tecknade gestalt i rapversion eller den som saknar något från förr kan fortfarande gå ut i parken där pensionerade damer dansar till ”Utan partiet, inget Kina”, från 1943.

Se hela propagandavideon här

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".