Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Snabb utveckling av självkörande bilar

Publicerat måndag 27 november kl 13.00
Expert: Står inför mobilitet 3.0
(9:22 min)
En stor bildskärm sitter, där passageraren brukar sitta, i den självkörande bilen som testas i Göteborg.
1 av 3
Så ser det ut inne i testbilen i Göteborg. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
En vit backspegel med en lite kamera i som används för att bilen ska kunna köra själv.
2 av 3
En liten kamera som används för att bilen ska kunna köra själv. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Erik Coelingh Zenuity
3 av 3
Erik Coelingh på Zenuity Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Det är inte bara sättet vi transporterar oss som kan ändras helt och hållet med dessa bilar, utan hela bilindustrikartan kan komma att ritas om.

I USA testas helt självkörande bilarna – utan förare bakom ratten – av företaget Waymo, som startades av Google. 

I Sverige får vanliga bilförare från och med december testa på att använda en självkörande bil i Göteborg.

Vår reporter träffade Erik Coelingh på företaget Zenuity, som enbart jobbar med att utveckla självkörande bilar, och fick åka med i en testbil.

– Nu är det datorerna som startar. De sitter bak i bilen och gör alla beräkningar så att bilen kan köra själv. Det är prototypdatorer. Den riktiga lösningen kommer att vara tystare och mindre, säger han.

Utvecklingen av självkörande bilar går snabbt just nu och det satsas mycket pengar på att utveckla den här nya teknik.

I december kommer också privatpersoner i Göteborg att få testa självkörande bilar. Det kommer ske i bilar som liknar den testbilen som vi nu sitter i.

Det finns flera olika typer av det som kallas självkörande bilar, man brukar prata om fem olika nivåer, där de högsta nivåerna innebär att det varken behövs förare eller ratt, säger Jonas Jansson som är avdelningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

– Det mesta som vi har sett hittills är level 1 och 2 där det finns olika typer av stöd för föraren, men där föraren i första hand kör bilen. Level 4 kan bilen köra själv på vissa sträckor och level 5 kan bilen köra själv oavsett var den är, säger han.

Det finns många fördelar med de självkörande bilar, säger Erik Coelingh på företaget Zenuity. Han nämner säkerheten – att de kommer minska antalet olyckor i trafiken.

– Jag tror att det kan minska antalet trafikolyckor, eftersom de flesta olyckorna är orsakade av människor. Men det gäller att vi utvecklare detta på rätt sätt annars kan de bilar bli osäkra.

Jan Hellåker är chef för det statligt finansierade strategi- och innovationsprogrammet Drive Sweden, som bland annat tittar på hur just självkörande bilar kan förändra vårt samhälle. Han tror att bilarna kan göra att vi kan transportera oss mer effektivt.

– Jag ser det som ett kombinerat mobilitetssystem. En app vet när jag ska vara på jobbet och det kommer en bil och kör mig till kollektivtrafikcentralen. Allt är sömlöst. Det gör att vi får ett miljövänligt och säkert transportsystem. Jag är också övertygad om detta kommer bli billigare. Vi står inför någonting som skulle kunna kallas för mobilitet 3.0. Där hästen var det första, bilen det andra och det vi står inför nu något helt annat, säger han.

Hur lång tid innan det slår igenom?

– Innan alla bilar kan köra utan förare i alla miljöer så tar det väldigt många år.

Det finns också utmaningar med att börja använda fler självkörande bilar, att de kan orsaka stora trafikproblem.

– Om alla bilar skulle vara självkörande över natten skulle det vara lite för bekvämt att åka i dem så vi skulle tillbringa lite för mycket tid i bilarna. Det gör inget om pendlingen tar två timmar till jobbet i stället för en halvtimme som det tog tidigare för vi kan jobba eller sova i bilen. Det gör att vi får en komplett trafikinfarkt i samhället.

Men än så länge finns det många problem som är kvar att lösa för att de helt självkörande bilarna ska kunna användas i så stor utsträckning.

– Utmaningen är när något oväntat händer. En älg korsar vägen eller någon har tappat en soffa på vägen. Att vi kan ta hand om alla ovanliga fall. Det är fortfarande så att vi inte har bevisat att vi kan hantera allt som händer på vägen, i trafiken, i vädret eller om en dator kraschar. Då måste vi kunna bevisa att vi är säkra ändå, säger Erik Coelingh på Zenuity.

Vädret är kanske lite oväntat också en utmaning för de självkörande bilarna, till exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jansson på VTI:

– För att kunna göra det säkert behöver man kunna känna av friktionen mellan väg och däck och det gör en förare normalt. Det måste ett självkörande fordon också kunna göra. Sedan kan snö täcka för sensorer och kameror. De är rent optiska och fungerar som våra ögon och täcker man för dem med snö så fungerar de inte. Det behöver man lösa.

Men det finns också andra utmaningar som inte bara har med tekniken att göra, säger Jonas Jansson på VTI.

– Människors förtroende för den här tekniken. Lagar som behöver ändras. Men också datasäkerhet, skydda sig mot att någon hackar sig in i en bil.

De självkörande bilarna kan inte bara förändra hur vi transporterar oss, utan också innebära stora förändringar för bilindustrin.

De traditionella biltillverkarna får nu nämligen ny konkurrens, från företag som Waymo, men också taxitjänstföretag som Uber och kinesiska Didi eller den relativt nya elfordonstillverkaren Tesla.

– Det som är bra att det driver teknikutvecklingen framåt, mot ökade trafiksäkerhet och transporteffektivitet. Men det som är risken på kort sikt är att man gör system som inte är tillräckligt testade och som har brister, säger Jansson.

Mycket kommer hända i bilbranschen framför tror både Erik Coelingh på Zenuity och Jan Hellåker på Drive Sweden

– Jag tycker det är jättespännande. Hela bilindustrin och transportbolagen kommer att se annorlunda ut i framtiden. Exakt hur vet vi inte. Framtiden är osäker, säger Coelingh.

– Den som inte satsar på detta just nu, och som är medveten om den omställning som är på väg att hända, är definitivt förlorare, säger Hellåker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".