Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

P3:s musikpolicy

Publicerat lördag 13 januari 2007 kl 17.08

Modern musik och bred musikjournalistik
Musiken i P3 ska spegla nuet, så när du lyssnar på oss hör du i första hand den nya populärmusiken inom genrer som pop, rock, soul, hiphop och modern dansmusik. Mest låtar från det senaste året, men även äldre hits. P3 älskar dessutom svensk musik. Vi lyfter fram svensk musik på så sätt att minst en tredjedel av det som spelas är med svenska artister, av svenska kompositörer eller svenska textförfattare.

För att fler av våra lyssnare ska få chans att upptäcka ny musik varierar vi musikutbudet över dagen och veckan. Dessutom satsar vi på bra musikjournalistik, bl.a. i Musikjournalen, som även lägger ut musiknyheter på webben, och i våra specialprogram som inriktar sig på olika musikgenrer. Målet med en bra musikjournalistik är att sprida kunskap om olika genrer och förhoppningsvis väcka lyssnarnas intresse för och nyfikenhet på ny musik.

Varje vardagkväll sänder vi livekonserter som vi själva spelat in och producerat och varje år arrangerar vi flera musikevenemang som P3 Guld och Sommartoppen.

Musik för alla Sveriges unga
P3:s målgrupp är alla människor i Sverige mellan 9-35 år, så vi ska förstås spela musik som kan intressera alla de personerna oavsett var de bor i Sverige och vilket kön de tillhör.

På dagar och tidiga kvällar (6-21) spelar vi musik för den breda P3-publiken och blandar de bästa hitsen med sprillans ny spännande musik i olika stilar.

Senare på kvällarna spelar vi musik av ett smalare slag i specialprogram om olika musikgenrer. Ibland vill man mest ha ett skönt musikflöde i sin favoritgenre. Därför har P3 skräddarsytt flera webbkanaler med olika musikinriktning som du kan lyssna på dygnet runt.

Välkänt och nytt i en skön blandning
Eftersom vi vill variera musiken så mycket som möjligt upprepar vi inte hits lika ofta som många kommersiella radiostationer gör (våra oftast spelade låtar hörs 2-3 gånger om dagen, att jämföra med att många kommersiella stationer roterar sina hits 8-10 gånger om dagen). På så sätt lämnar vi mer plats för ny musik som inte är lika etablerad. Men naturligtvis spelar vi även de populäraste hitsen, eftersom vår målgrupp vill höra dem. Att vi blandar de nya låtarna med välkända hits gör det dessutom lättare att introducera ny musik. Det är antagligen också en av anledningarna till att ny musik som introduceras i P3 ofta blir hitlåtar.

P3 spelar ca 15000 titlar under ett år. För att hålla reda på vad som spelas använder vi oss av ett speciellt spellistesystem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".