Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Har vi råd att kompromissa med barns rättigheter?

Publicerat måndag 16 mars 2009 kl 14.01
1 av 2
Samhället sviker barnen.
2 av 2

Nu inleds den så kallade mobbningsrättegången vid Gotlands tingsrätt där Skolverkets elevombudsman stämt Gotlands kommun. Tvisten handlar om huruvida skolan gjorde tillräckligt för att förhindra mobbningen av en pojke som då (hösten 2006) var 10 år.

Frågan som väcks i samband med fallet är skolans ansvar och begränsningar. Debatten om skolans roll är ändlös eftersom det handlar om olika politiska uppfattningar; bör samhället ta ett gemensamt ansvar för att säkra barns rättigheter, eller är det snarare upp till föräldrarna?

Skolminister Björklund leder skolans utveckling tillbaka i tiden där endast faktakunskap är av värde. Den svenska skolan har under årens gång fått allt större ansvar för att lära eleverna om hälsa, hållbar utveckling, livskunskap, människosyn och annat som anses nödvändigt för en samhällsmedborgare att veta. Nu har kritik väckts om att lärarna drunknar i målstyrda dokument från politikerhåll.

Som skolpolitiker har jag själv mött argument där man menar att skolan har sina begränsningar, och faktiskt inte kan lösa alla problem. Det gäller dock att skilja på skolans ansvar och på lärarnas ansvar. Självklart ska lärarnas ansvar inte bli så stort att undervisningen påverkas. Däremot bör det finnas mer resurser i skolan så att man verkligen kan tillgodose alla elevers behov, och framförallt fånga upp barn som har det svårt. Jag tror att mörkertalet för antal barn vars rättigheter kränks i hemmet är större än vi vågar tro, och det är endast i skolan samhället kan nå ut till dessa barn.

Skolan behöver fler resurser, inte tvärtom. Många barn sviks idag av samhället och berövas en bra barndom och i förlängningen en ljus framtid på grund av exempelvis mobbning i skolan, misshandel eller missbruk i hemmet. Genom att hjälpa dessa barn gör vi en rad samhällsvinster i det långa loppet.

Läs mer:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".