Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.

Piraterna håller tillbaka utvecklingen

Publicerat torsdag 16 april 2009 kl 13.38

PER STRÖMBÄCK: Nya affärsmodeller som lösning - mer önsketänkande. Det är bekvämt att säga ”branschen måste utveckla mer konsumentvänliga tjänster” för att slippa smutsa ner händerna med piratproblemet. Det är också ganska hånfullt, vi kämpar varje dag för att utveckla mer konsumentvänliga tjänster! Är det någon som tror att vi egentligen skulle kunna göra mer, men bara inte pallar?

I Sverige finns idag närmare hundra lagliga alternativ för den som vill skaffa spel, musik, film, ljudböcker och annat via internet - och då räknar jag inte ens in alla gratissajter med webbspel eller t ex YouTube.

Haken är att den som försöker driva en laglig tjänst konkurrerar med olagliga alternativ som inte bryr sig om att betala rättighetsägare, avtal, regler och lagar. Dessutom är regelverket fortfarande oklart - trots Ipred - vilket gör att den finansperson som vill investera i lagliga tjänster får mycket svårt att bedöma risken. Utan investeringar, inga nya tjänster.

Piratkopieringen och laglösheten på internet står därför i vägen för den digitala revolutionen, det är piraterna som håller utvecklingen tillbaka.

Johanna Nylander har i mage att använda dataspel som exempel på en marknad som klarat sig bra från piratkopieringen. Piratförespråkarna ska låta bli att använda dataspel som slagträ i debatten och Nylander ska låta bli att tillskriva sina debattmotståndare hållningar som de inte står för. Sjuttio procent av alla spel i Sverige är illegala kopior. Kom inte och säg att vi har klarat oss bra mot piraterna!

Dataspelens historia är på sätt och vis historien om kampen för att vidga den lagliga marknaden. Från det nostalgiska skimret över C64-kassetterna som byttes på åttiotalets skolgårdar, till idag när hundratals sorters insmugglade modchips säljs av mindre nogräknade handlare så att folk kan spela piratkopierade konsolspel.

Vi försöker vidga den lagliga marknaden på alla sätt vi kan: nya tjänster, nya spelkoncept, nya distributionsmetoder, nya betalningssystem, olika tekniska skydd, men givetvis behöver vi också samhällets stöd i form av lagar och regler. Det är inte okej att ta spel utan att betala, inte i affären och inte på nätet.

Det är piratkopieringen som är hotet mot kultursektorn, inte samhällets åtgärder för att skydda den. Det svenska musikundret har redan krossats av piraterna, låt inte det hända film, böcker, dataspel, dataprogram, bildkonst, eller i förlängningen hela immaterialrättssektorn med patent, uppfinningar, läkemedel, ja, bilindustrin (mönsterskydd) och telefonväxlar (mjukvara).

Internet är ett samhälle och behöver regler precis som det vanliga samhället av samma skäl. Så länge de aktörer som har inflytande över internetutvecklingen odlar uppfattningen att bara man låter internet vara i fred så kommer allt att lösa sig, så krävs åtgärder från samhället. Kulturskaparna behöver inte lagstiftning för att skapa. Vi behöver den för att äta.

Per Strömbäck
talesperson Dataspelsbranschen

Läs också:
Johanna Nylander:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".