Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
P3 Nyheter

Den lagliga nedladdningen ökar

Publicerat torsdag 11 juni 2009 kl 06.00
1 av 3
2 av 3
Enligt Björn-Erik Sundström säljer Melodifestivalen bäst.
3 av 3
Enligt Björn-Erik Sundström säljer Melodifestivalen bäst.

 under årets första månader.  Det gäller den lagliga nedladdningen av musik till datorer, mobiler och mp3-spelare. Det säger Stefan Lindeberg som jobbar på Digilistan på P3.

En ganska udda skivbutik som ökat sin cd-försäljning är Statoil.
, säger Björn-Erik Sundström.

När köpte du en skiva på macken senast? Betyder det här att cd-skivorna gör comeback? Diskutera!

Flera andra stora musikbolag berättar att skivförsäljningen ökat med runt 14 procent från januari till maj.  Trenden att skivförsäljningen faller verkar alltså vara bruten.

– Det har gått jättebra för oss faktiskt. Vi har en fantastisk tillväxt, om man tittar på de här senaste fem månaderna under 2009 då så har vi en tillväxt på 200 procent. Vi har alltså dubblat våran försäljning.

Björn-Erik Sundström är chef för musiken på Statoil. Han säger att sedan de bestämde sig för att satsa på musik på bensinstationerna för två år sen så har försäljningen ökat konstant. Men några siffror vill han inte visa. Däremot berättar han att en skiva säljer mer än andra.

– Enskilt så är det en skiva som sticker ut väldigt mycket för oss och det är Melodifestivalen. Där är vi uppe i nästan 50 000 ex, och det är en enormt stor siffra. Sjukt stor helt enkelt, säger Björn-Erik Sundström. 

Flera skivbolag som vi snackat med säger att de har sålt fler skivor till bensinbolag de senaste året. De säger också att skivförsäljningen har ökat med runt fjorton procent under årets fem första månader. Vissa tror att det kan bero på Ipred-lagen och andra säger att de kan bero på att stora artister har släppt plattor.

Tittar man på vilka skivor som säljs på Statoil så kan stora skivsläpp vara en anledning till att försäljningen ökat. Men Björn-Erik Sundström tror också att det handlar om priset och hur man har placerat skivstället i butiken.

– Här närmast kassan har vi de stora titlarna. Vi har ju Bruce Springsteen som säljer otroligt bra och även Sweden Rock. Och även en Absolut Sommar som just nu är våran försäljningsetta.

Emily Asserbäck
emily.asserback@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".