Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
p3 nyheter

Ingen direkt brandinformation i Rinkeby

Publicerat måndag 27 juli 2009 kl 17.14
De som bodde i området där sex människor dog i en brand hade inte fått samma brandinformation som kommunala hyresgäster i till exempel Göteborg får.

I Göteborg får kommunala hyresgäster information om brandsäkerhet genom hembesök, och liknande projekt ska genomföras i höst i Malmö.

Sådan här direktinformation hade inte hyresgästerna fått i området i Rinkeby där en brand dödade sex personer i helgen.

I Göteborg ges brandinformation av 16 heltidsanställda brandinformatörer.

Yusra Kayon och Emiliano Cabrera knackar på hos Maria Kolas i Backa i Göteborg. I vanliga fall sätter de upp lappar i trappuppgångarna för att hyergästerna ska veta i förväg när de får besök. Men idag - första dagen efter semestern - får brandinformatörerna knacka på och chansa på att få komma in.

Medan Emiliano Cabrera kollar brandvarnaren medan Yusra Kayon skriver upp information om brandvarnaren i en pärm och ger några råd om hur man ska göra om det brinner.

- Om det börjar brinna ska du stanna hemma, gå till balkongen och larma direkt. Du ska aldrig försöka springa ut, då kan du bli rökskadad.

Projektet med brandinformatörer är ett sätt att både ge folk arbete och öka trygghetet i bostäderna.

Marie Werner är disktriktschef på Poseidon, ett av de bostadsbolag som driver brandinformationsprojektet.

- När hyresgästerna får sina lägenheter så får de mängder av information av oss, bland annat om brandsäkerhet.

I Rinkeby där brandolyckan ägde rum hade hyresgästerna bara fått brandinformation skriftligt. Men Marie Werner tror inte att det räcker att dela ut en informationspärm.

- Erfarenheten säger oss att man ofta ställer pärmen åt sidan utan att titta så noga i den.

Förutom att brandinformatörerna möter hyresgästerna personligen så har de också fördelen att kunna informera på flera språk.

- Det är jätteviktigt, framför allt för de som nyss kommit till Sverige och inte kan språket så bra, säger Yusra Kayon.

Maria Kolas som fick besök av informatörerna tycker att de gör ett viktigt jobb

- Ja, absolut. Det är nödvändigt, för man sparar pengar som kan användas till bättre saker än att renovera efter en brand.

Elsa Persson
elsa.persson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".