Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Svårt att jämföra körskolor

Publicerat torsdag 15 oktober 2009 kl 06.00
1 av 2
2 av 2

Det kan vara svårt för den som ska ta körkort att veta vilken körskola som är bra. Det skiljer mycket i priser och hur många som lyckas med sina uppkörningar.


Läsarnas egna körskolehistorier


Lärare som drar sexskämt, sölar för att tjäna extrapengar eller säljer illrar under lektionen.

Läs också:

Vägverket la ner sin jämförelsesajt på nätet redan 2002 eftersom den inte funkade, och sen dess har man inte lyckats göra en ny.

– Den hade hjälpt oerhört mycket, säger Mathias som valde en körskola han inte var nöjd med.

– Då hade man haft koll på vilka skolor som hade haft få kuggade och vilka som fått bra omdömen, fortsätter han.

Mathias tog 28 lektioner på en körskola han inte alls gillade.

– De första sex lektionerna gick åt att öva körning i cirkulationsplats. De flesta av de 28 lektioner jag tog kändes som vi bara körde, och att lektionerna inte gav mig något.

Efter att bland annat kört rondell sex lektioner i rad så bytte Mathias körskola, men det kostade - och kanske behövs en jämförselesajt mer än nånsin.

– Jag har den uppfattning att det ökat senare år, att man efterfrågar mer i dag var man kan hitta en god utbildning, säger Rene Sköld på Transportstyrelsen.

Priserna skiljer dessutom mycket mellan olika skolor, som med den nya riskutbildningen till exempel. På en körskola kan den kosta runt 350 kronor och på en annan 900 kronor. Dessutom skiljer det i kvalité på själva utbildnngen har man märkt på Transportstyrelsen:

– Det finns de som är dåliga och de som kunde vara bättre, men de flesta fungerar bra, säger René Sköld på Transportstyrelsen.

I början på 2000-talet hade Vägverket en sajt där man kunde jämföra olika körskolor. Där kunde man få se hur många procent av de som gått på körskolan som klarat sin första uppkörning. Problemet var att körskolorna som inte ville vara med kunde säga nej om de inte villa vara med. Uppgifterna är nämligen sekretessbelagda.

– Det var en av anledningarna till att det gamla systemet föll, säger René Sköld.

Men planerna fanns på att skapa ett nytt. Det skulle inte bara ingå statistik över klarade uppkörningar, utan även prisvärdhet och utbildningskvalité. Men 2007 lades planerna ner - fortfarande fanns nämligen samma problem - trafikskolornas uppkörningssiffror är sektressbelagda.

– Tyvärr kan jag inte lämna ut någon statistik om hur enskilda körskolor klarar sig vid våra prov, säger Per Svensson som jobbar med uppkörningar på Vägverket i Kristianstad.

Vad tycker du om att siffrorna är hemliga?

– Jag tycker det skulle vara offentliga siffror, hela samhället tjänar på om det finns insyn.

Tycker du sekretessen ska tas bort?

– Jag kan inte ens förstå varför man har den.

I dag är det den nystartade myndigheten Transportstyrelsen som skulle kunna ta initiativet till en jämförelesesajt.

– Frågan lever hos oss, men hur vi ska gå vidare med den kan jag inte säga i dag, säger René Sköld.

Jonas Franzén
jonas.franzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".