Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.
p-pillerdöd

"Ovanligt, men det händer"

Publicerat fredag 16 oktober 2009 kl 17.06
Just de här p-pillrena har inget med dödsfallet att göra.

I går berättade vi om en 16-årig tjej som och dog.

Då hade hon sökt hjälp både på ungdomsmottagningen och på en vårdcentral, men ingen förstod att hon hade en blodpropp. Det är inte första gången det här händer.

Det är extremt ovanligt att man får en blodpropp om man äter p-piller.

Att tjejer har dött av det har inte hänt på flera år men de gånger det har hänt så har läkarna ofta inte fattat att det är blodpropp förrän det har varit för sent.

– Det är ju för att de första symtomen är väldigt ospecifika. De kan diagnosticeras som andra sjukdomar, säger Ann-Britt Thörn på Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen påpekade redan för sex år sedan hur viktigt det är att vårdcentralerna har koll på riskerna med blodpropp hos tjejer som äter p-piller, så att man inte missar det.

– Det här rör ju sig ofta om unga tjejer som är friska. Då är det viktigt att man frågar dem om de använder p-piller.

Just för att symtomen är så diffusa så tycker Lisbeth Hällgren som är barnmorska i Luleå att hon har ett ansvar. Dels att tala om för de som börjar med p-piller vilka symtom man kan få vid en blodpropp, men också att uppmana tjejer att tala om att de använder p-piller när dom söker vård.

– Jag säger alltid att målet är att man ska må lika bra när man äter p-piller som man gjorde innan, och om man får diffusa symtom så säg till läkare och sköterskor "jag äter p-piller, kan det vara en blodpropp"

Lisbeth Hällgren säger att om man påpekar och frågar om ens besvär kan bero på en blodpropp så kommer vården ta det allvarligt. Förutom blodproppar så kan man ju få massa andra biverkningar av p-piller. Jessica Carlsson, blev deprimerad av sina p-piller.

– Jag fick gråtattacker i perioder, ofta i samband med att jag skulle ha mens. Vissa veckor mådde jag så dåligt att jag inte klarade av att jobba.

Pernilla Kommes
pernilla.kommes@sr.se

Elin Joleby
elin.joleby@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".