Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.

Carrotmob sprider sig över världen

Publicerat tisdag 5 januari 2010 kl 13.54
Caféägaren Sirwan Jamshidi

En ny form av konsumentmiljörörelse har nått Finland. The Carrotmob, morotsmaffian, började i USA men har spridit sig över världen.

Det är ett nätverk av konsumenter som bestämmer sig för att allihop handla på en affär, om den i utbyte lovar att bli mer miljövänlig.

Låter det spännande? Kolla in

Det var Brent Schulkin från San Francisco som startade Carrotmob för ett och ett halvt år sedan och i en film på carrotmob.org berättar han om grundidén och den första mobben som hölls i San Francisco.

– Jag gick till 23 affärer i mitt kvarter, och sade "jag ska bygga ett nätverk av konsumenter och vi ska spendera våra pengar hos en av er. Målet är att göra en av affärerna till en miljövänlig affär. Vilken affär det blir beror på vem av er som gör det största miljölöftet".

– Vi kan få företag att göra miljövänliga val och vi kan göra det med en morot istället för en pinne.

Den affär som lovade att avsätta mest av vinsten från konsumentnätverket till att göra sin affär mer miljövänlig och energieffektiv vann. Idén går ut på att belöna dem som gör något bra i stället för att bojkotta dem som inte gör det.

- Vi lyckades samla ihop så mycket pengar att den affär som vann kunde byta ut hela sitt belysningssystem.

Nu har den här konsumentmaktsrörelsen spridit sig till bland annat Frankrike, Tyskland, Australien och Finland.

- Det här är ett bra sätt att förändra och påverka, säger Saija-Riitta Sadeoja som är aktiv i Finlands motsvarighet till Carrotmob, Porkkanamafia.

Hur vet ni att företagen och affärerna gör det som de lovat?

- Vi skriver kontrakt och övervakar så att de verkligen genomför det som vi skrivit kontrakt på.

Carrotmob verkar inte ha fått fäste i Sverige än, men Sirwan Jamshidi som äger en lunchrestaurang i Luleå gillar idén.

- Om jag fick ett sådant erbjudande skulle jag inte säga nej, jag skulle nog överväga det i alla fall. Det känns som att alla tjänar på det, så varför inte!?

Men Michele Micheletti på Stockholms universitet som forskar i hur konsumenter använder sin köpkraft som politisk handling, tror inte riktigt att Carrotmob skulle fungera lika bra i Sverige som i andra länder.

Hon säger att svenskarna redan är så medvetna om energieffektivitet, men däremot tror hon att det skulle kunna komma en variant på morotsmaffian till Sverige.

- Till exempel att man istället går till företag och säger "Vi vill att ni granskar hela er varukedja, för att se att det är en grön varukedja och/eller att den tar hänsyn till de mänskliga rättigheterna.


Pernilla Kommes
pernilla.kommes@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".