Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
körkort

Uppkörningen kan bli privat

Publicerat tisdag 19 januari 2010 kl 08.07
1 av 2
2 av 2

Uppdaterad 13:13

I framtiden ska man inte köra upp hos Vägverket utan hos privata företag istället, i alla fall om regeringen får som den vill.

Men körskolorna ska inte få kunna hålla i både lektioner och prov. Då tror regeringen att de kan kugga folk bara för att tjäna mer pengar på körlektioner. Istället kan det bli studieförbund eller motororganisationer som får hand om proven.

Vägverket:

Vad tycker du om förslaget?

Regeringen vill att det ska gå snabbare att få en tid och dessutom ska man inte behöva resa så långt för att kunna köra upp. Men det här är saker som redan funkar bra, säger Anders Borglund som är chef på Vägverkets förarprovsenhet.

– Vi jobbar ju på uppdrag av regeringen och vill regeringen privatisera då kommer vi att göra allt för att det ska bli bra, sen om man tittar på de där frågorna så har vi inga problem med väntetider idag och det är svårt att ha fler orter för då får du inte ett rättvisande prov helt enkelt, säger han.

I dag kan du köra upp på 139 olika ställen. Långa väntetider var ett problem för några år sedan, men har blivit bättre. På de flesta orterna i landet får man uppkörning inom ett par veckor. Men tillgänglighet och kortare väntetider är alltså skäl som regeringen angivit för att göra den här förändringen.

"För att skapa goda förutsättningar för en flexibel, väl fungerande och marknadsanpassad provverksamhet förbereder regeringen för närvarande en proposition med ett förslag som gör det möjligt för privata aktörer att utföra körkortsprov." skriver Näringsdepartementet på sin hemsida.

Ett frågetecken i dag är vad som kommer hända med orterna i glesbygden, när företagen tar över förarprovsverksamheten. I dag tjänar Vägverket pengar på storstadsområdena och går minus i glesbygden.

– Det fungerar ju som så att storstäderna finansierar de mindre orterna, säger Anders Borglund på Vägverket.

Mycket talar alltså föra att företagen också kommer att kunna tjäna mycket pengar i storstäderna, medan gelsbygdsorterna, där Vägverket i dag alltså går minus - riskerar bli utan företag som anordnar uppkörning. Hur det kommer lösas i regeringens förslag vet vi inte än. I februari kommer regeringen vara klar med förslaget på hur den nya lagen ska se ut, och planen är att de nya reglerna ska börja gälla från 2011.

Jonas Franzén
jonas.franzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".