Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Företag kan ta över uppkörningen

Publicerat tisdag 19 januari 2010 kl 16.58

Regeringen vill att kötiderna för att få köra upp ska bli kortare och att man inte behöva ta sig så långt för att kunna köra upp.

Därför presenterar regeringen snart ett förslag om att privata företag ska ha hand om uppkörningen istället för staten, eftersom de tror ska bli bättre då.

Men siffror som P3 Nyheter tagit del av visar att kötiderna inte längre är något problem.

Läs också:

– Jag hade inga problem att få tid, säger Anton Schönbäck som står på Vägverkets uppkörningsplats i Mölndal och går igenom de olika motordelarna en sista gång innan det är dags för uppkörning.

På det här uppkörningsstället behövde man i genomsnitt inte vänta längre än två veckor för att få tid förra året. Och så ser det ut på de flesta håll i landet. När man tittar på genomsnittstiden som personer fick vänta under 2009 så var det bara i Östersund där den låg på över tre veckor. På Näringsdepartementet säger man att tiden inte är enda skälet till att regeringen vill privatisera. Tanken är att förändringen också ska göra så att det blir jobb när fler företag startas, och så säger man att privata företag inte skulle vara sämre än staten på att sköta uppkörningen, därför kan företagen lika väl göra det.

– Det funkar bra som det är nu, kan det inte bli lite oberäkneligt om det är privata företag?, frågar sig Anton Schönbäck

När regeringen utredde det här så hade Justietieombudsmannen och Vägverket samma farhågor som Anton Schönbäck. JO tyckte efter att ha sett utredningen att en rad omständigheter talar emot en privatisering av körkortsproven, och egentligen ingenting för. Vägverket tyckte att frågan behövde utredas mer så att man får bättre koll på vad som händer med till exempel priserna för att köra upp och vad som händer i glesbygden där det inte är lika lönsamt att driva uppkörningsverksamhet.

– Men regeringen är vår uppdragsgivare och genomför de det här så kommer vi göra vårt bästa för att det ska fungera bra, säger Anders Borglund är chef på Vägverkets enhet som har hand om uppkörningarna.

Han tror och hoppas att det kommer fungera bra med de privata företagen, men säger att det finns en risk för att det blir svårare att hålla koll på de som försöker fuska med körkortstillstånden.

– Det går inte generellt att säga att privata aktörer skulle vara rättsosäkrare, men med fler aktörer så finns risken att tillsynen blir svårare. En stor myndighet har krav och rutiner från början som gör att vi inte fuskar eller låter oss mutas, säger Anders Borglund.

På Näringsdepartementet vill man inte kommentera privatiseringen av uppkörningen mer i dag eftersom förslaget inte är helt klart. Det kommer det vara i februari och planen är att de nya reglerna ska börja gälla från 2011.

Jonas Franzén
jonas.franzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".