Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.
LÄKEMEDEL

Inlägg från mikroblogg stred mot etiken

Publicerat torsdag 28 januari 2010 kl 17.00
1 av 2
2 av 2
Petra Eurenius

Läkemedelsföretaget Pfizer har fällts för att använda inlägg från Twitter i annonser till sjukvårdspersonal. Det nya sättet att annonsera stötte på patrull i branschens egna etiska regelverk.

Pfizer har använt fyra olika avidentifierade inlägg från mikrobloggen där personer ger sina synpunkter på ett rökavvänjningsmedel. Det är ett brott mot läkemedelsbranschens etiska regelverk och nu tvingas Pfizer betala 120 000 kronor.

"Nytt sätt"
– Vi har ju använt ett lite nytt sätt att annonsera. I den här annonsen till sjukvårdspersonal har vi använt inklippta avidentifierade Twitterinlägg i syfte att visa hur det bloggas och tycks till om rökavvänjning, säger Petra Eurenius, kommunikationschef på Pfizer.

Tänkte ni på att man inte får ha värderande inlägg i läkemedelsannonser?
– Jo absolut tänkte vi på det, och vi försökte verkligen ta reda på om det här nya sättet att använda avpersonifierade Twittercitat var förenligt med regelverket. Vi bedömde att det var det, men så var inte fallet så att vi får lära oss av det här misstaget.

Lars-Peter Hielle
lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".