Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Mobbningen sopas under mattan

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 05.50
Foto: Jack Mikrut / Scanpix

Många som blir mobbade i skolan litar inte på att de kan få hjälp från till exempel lärare, och när saker som hänt väl kommer fram, så förminskas det och skjuts under mattan.


Det är några av dem problem som Skolinspektionen sett när dem har specialgranskat 50 skolor för att ta reda på hur dom jobbar när elever blir kränkta och trakasserade.

– Mina lärare lyssnade inte på mig när jag berättade att jag var mobbad och grät på rasterna, de sa att jag överdrev och sa att det inte var så farligt.

Lotta går gymnasiet nu, men från ettan till nian blev hon mobbad och värst var det under mellanstadiet.

"Det satte sig psykiskt hos mig"
– Folk skrek efter mig i korridorerna att jag var ful och fet, och just det här med utseendet satte sig psykiskt hos mig.

De 50 skolor som Skolinspektionen har granskat finns över hela landet och många är utvalda just för att de har haft problem med kränkningar och trakasserier.

Förutom problemen med att elevers berättelser viftas bort och förminskas, så visar de här granskningarna också att elever är besvikna på lärare och inte litar på att det gör någon skillnad att berätta vad man varit med om.

Problemen redan kända
Lars Arrhenius, Barn- och elevombud på Skolinspektionen, tog emot över 500 anmälningar om kränkningar och trakasserier i skolan förra året. Han känner igen många av dem problem som Skolinspektionen har radat upp efter sin granskning av hur 50 skolor jobbar mot mobbning.

– Det handlar om att det inte finns vuxna med på raster, att man inte känner förtroende för vuxna på skolan, och att man inte tas på allvar när man berättar vad man har varit med om. Dessutom finns det inget bra förebyggande arbete mot kränkningar i skolorna.

– På min skola var det som att lärarna inte såg eleverna. De var så upptagna med att skolan skulle se bra ut utåt att de inte såg vad som hände, och det som var fel, säger Lotta.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén svarar på kritiken om att lärare inte gör tillräckligt för att stoppa mobbning på skolor.

- Vi lever idag i en hårdbantad skola, där lärare helt enkelt inte hinner se och kan vara överallt.

"I dag mår jag betydligt bättre"
– Jag har fått en ny chans när jag gick ut nian, jag har släppt allt och har ingen kontakt med någon från min gamla skola. Det är ju mycket som sitter kvar psykiskt efter mobbningen, men varje dag är en ny dag och jag tänker bara framåt nu, säger Lotta.

Pernilla Kommes
pernilla.kommes@sr.se

Ramin Farzin
ramin.farzin@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".