Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
gymnasiet

Fler skadar sig i skolan

Publicerat måndag 15 februari 2010 kl 14.41
1 av 2
2 av 2

Olyckorna på de praktiska programmen på gymnasiet blir fler. De senaste fem åren har de ökat med 40 procent, visar siffror från Arbetsmiljöverket.

Varför är det så? Hur är säkerheten på din skola?

Jonna Spångberg, elev på industriprogrammet i Nyköping, säger att hon är noga med att skydda sig när hon svetsar.

– Jag har fått svetsloppor på mig både på huvudet och på armarna så jag har helst långärmad tröja på mig och handskar. Jag vill helst inte bränna mig så jag använder all den skyddsutrustning som finns, säger Jonna Spångberg.

Erik Isaksson och Markus Pettersson, som också går på industriprogrammet, tänker mycket på riskerna med sina studier och sitt framtida yrke.

– Riskerna är stora, det kan hända när som helst och vad som helst, att något inte sitter fast som det ska. Om du jobbar på höga höjder och svetsar finns risk att du ramlar ner, säger de.

På just deras skola har det inte hänt några allvarliga olyckor, säger rektorn. Men det händer ungefär 100 olyckor på de praktiska gymnasieutbildningarna om året.

Arbetsmiljöverket säger att det saknas skydd och att eleverna använder maskiner som egentligen är anpassade för vuxna.

På en skola i Eskilstuna var det till exempel en elev som fastnade med handen i en maskin och blev tvungen att amputera tummen och pekfingret.

– Vi anser att detta är allvarligt. Den här killen fick en bit av tummen och pekfingret amputerat och han är arton, nitton år. Det är inte bra, säger Jörgen Åberg, inspektör på Arbetsmiljöverket.

Vid olyckshändelsen hade eleven inte tagit av sig handskarna som av säkerhetsskäl inte fick användas vid maskinen.

Skolledningen har hävdat att skolan informerat eleverna om det här, men det räcker inte, anser Jörgen Åberg.

– Det är vad de säger. Jag frågar - var har ni för dokumentation på detta? Ni måste upprätta dokumentation, säger han.

Karin Hållsten
karin.hallsten@sr.se

Katarina Wahlström
katarina.wahlstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".