Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
skolan

Kristendomen ska bli mindre viktig

Publicerat onsdag 17 februari 2010 kl 06.45

Just nu håller Skolverket på och gör om kursplanerna för ämnena i grundskolan. Ändringarna som de vill göra i religionskunskapen har gjort att framför allt kristna har protesterat.

Tidigare har det stått att kristendomen är extra viktig, men det ska den inte vara längre.

Det handlar om att texter om kristendomens betydelse, som funnits med i gamla kursplaner, nu har tagits bort.

Stefan Gustavsson, ordförande i Svenska Evangeliska Alliansen är kritisk mot att viktiga avsnitt om kristendomen slopats.

– Vi tycker att kristendomens enorma påverkan på kultur, under nästan 2 000 år, den kan man inte blunda för eller negligera. Elever riskerar att bli historielösa och utan möjlighet att förstå eller ta ställning till vår egen historia, till vår kultur och musik, konst, litteratur och så vidare, säger Stefan Gustavsson.

Följande meningar i den nuvarande kursplanen i religionskunskap finns inte med i det nya förslaget till kursplan i religionskunskap, som just nu bearbetas.

”Religionskunskapen syftar också till en ökad förståelse av sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser. En förståelse av det svenska samhället och dess värderingar fördjupas genom kunskaper om de kristna traditioner som dominerat i Sverige. Sådan kunskap ger också möjlighet till förståelse av västerländsk konst, musik och litteratur.”

”Ett gemensamt ursprung finns för de tre religionerna kristendom, judendom och islam. Religionskunskapsämnet ger fördjupad kunskap om dessa religioner, som har haft och har stor betydelse för människor och samhällen. Västerländsk kultur och samhällsutveckling har under lång tid påverkats och påverkas av kristendomen och dess värderingar. Det svenska samhället är starkt influerat av kristendomen i värde- och normsystem, lagstiftning och rättssystem, kultur och traditioner. En viktig grund för denna förståelse är kunskaper om Bibeln och kyrkoåret. Psalmer, sånger, etiska principer och sedvänjor ger uttryck för kristen tro i olika tider.”

Via sin hemsida har Svenska evangeliska alliansen uppmanat allmänheten att höra av sig till Skolverket med synpunkter.

Det är regeringen som har beställt nya kursplaner, de nuvarande har texter som beskriver ämnets karaktär och inriktning. De nya har kortare texter som beskriver ämnets syfte och centrala innehåll och vilka krav på kunskaper som ställs.

Ämnesansvariga Maria Weståker på Skolverket förklarar att i det i nya förslaget man bearbetar står tydligt uttryckt att det ska undervisas om kristendomens ställning i den svenska skolan och samhället förr och nu till exempel.

– Det finns också med ritualer, levnadsregler, heliga platser och urkunder. Men det är svårt att jämföra nuvarande kursplaner med dem som vi tar fram eftersom de har ett centralt innehåll vilket inte har funnits tidigare, säger Maria Weståker.

Är tanken att på något sätt ändra religionsundervisningen i skolan?

– Vi har breddat undervisningen mot fler religioner och andra livsåskådningar och kanske tydliggjort det mer än vad det varit tidigare, säger hon.

Utbildningsminister Jan Björklund säger att han uppfattar Skolverkets arbetsförslag i religionskunskap som en förskjutning. Han vill se Skolverkets slutliga förslag innan han ger besked om hur regeringen ställer sig.

Samtidigt är Jan Björklund bestämd när det gäller de övergripande principerna kring religionsundervisningen.

– Jag menar att i ämnet religionskunskap ska alla elever få en allsidig och objektiv undervisning alla stora världsreligioner. Men det är samtidigt klart att när det gäller kristendom är det där en tyngdpunkt ska läggas och det har att göra med att kristendomen är fundamental del i hela vår kultur och historia, det som har byggt vårt samhälle, säger Jan Björklund.

– I Sverige är det en liten minoritet som anser sig vara ickekristna och tillhöra andra religioner. Religionsundervisningen ska innehålla, dels en allmänorientering och kunskaper om alla religioner, men en tyngdpunkt på kristendomen. Kommer det något förslag som innebär någon annan avvägning då förbehåller sig regeringen rätten att ändra i den.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".