Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
UTBILDNING

IG i rättning av nationella prov

Publicerat fredag 16 april 2010 kl 14.10
1 av 3
2 av 3
Erik Haglund och Rasil Ejasi
3 av 3
Erik Haglund och Rasil Ejasi

Det är stora skillnader på hur lärare runtom i landet rättar de nationella proven. I dag kom resultatet av den kontrollrättning som Skolinspektionen har gjort på 29 000 prov från de nationella proven förra året. Det är på högstadiet och på gymnasiet de största skillnaderna finns och uppsatsämnena verkar svårast att bedöma.

Går det att få en rättvis bedömning på en uppsats? Kommentera!

I 39 procent av de nationella svenskaproven, som ingår i Skolinspektionens kontroll, har gymnasielärarna varit generösa i sin rättning. 
Enligt Ann-Marie Begler, generaldirektör på Skolinspektionen, finns det många anledningar till varför en lärare rättar annorlunda.
– Man vet ungefär hur duktig eleven är och man har en personlig relation till dem och det kan påverka hur man rättar proven.

Påverkar slutbetyget
De nationella proven påverkar slutbetyget och därmed framtiden för eleverna. 
– Är olikheterna stora är det stor risk att det leder till en betygsättning som inte är rättvis över landet och det betyder hemskt mycket för eleverna när de ska söka in till gymnasiet till exempel, säger Ann-Marie Begler.

Göra om proven
Skolinspektionens rekommendationer är att göra om proven så att lärarna inte ska kunna bedöma proven så olika. Dessutom vill Skolinspektionen att lärarna inte ska rätta sina egna elevers prov. De hade velat titta på om det fanns några skillnader mellan friskolor och kommunala skolor, men friskolorna måste inte spara proven efteråt utan kan slänga dem. Skolinspektionen vill därför att friskolorna ska bli tvungna att spara de nationella proven.

"Ett problem"
De personliga tolkningarna av styrdokumenten, alltså riktlinjerna som lärarna rättar provet efter, tolkas olika beroende på vad man har för referensram som lärare.
Det tror rektor Maria Hävner är orsaken till att inspektionen och skolorna får olika resultat.
– Det är ju ett problem, men det finns inga givna tolkningar på hur man exakt ska göra.

Flörta till sig betyg
Även elever på Viktor Rydbergs gymnasium tror att relationen man har till läraren i skolan spelar roll.
– Ja, det är klart att man kan flörta sig till ett betyg. säger Erik Haglund, och får medhåll från kompisen Rasil Ejasi.

Jonna Burén
jonna.buren@sr.se

Leo Razzak
leo.razzak@sr.se

Rekommendationer från Skolinspektionen

  • Klargör och begränsa syftet med de nationella proven.
  • Konstruera om proven så att utrymmet för tolkning minskar.
  • Förenkla anvisningarna som rättande lärare har som stöd för sin bedömning.
  • Inför ett rättningsförfarande där elevens identitet inte är känd av den som rättar.
  • Elevlösningar från fristående skolor bör bevaras på samma sätt som i kommunala.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".