Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Falsk reklam för försvarssprayer

Publicerat måndag 18 oktober 2010 kl 16.10
Från en av Clas Ohlsons kataloger.

Det säljs allt fler försvarssprayer, som P3 Nyheter har berättat. Men nu får Clas Ohlson kritik för texterna som använts för att få sprayerna sålda.

I produktinformationen har Clas Ohlson skrivit att sprejerna testats och utvecklats av olika myndigheter, men myndigheterna själva säger att det är falsk marknadsföring.

– Nej, vi har inte hjälpt till att utveckla de här sprayerna, säger Susanne Börjegren som är marknadschef på FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut.

Med texten ”Svensktillverkad och testad av Statens Kriminaltekniska laboratorium. Utvecklad med hjälp av FOA (Försvarets forskningsanstalt)”, det som i dag är FOI, har Clas Ohlson sålt försvarssprej som är ett alternativ till pepparspray, som är förbjudet att använda i Sverige. P3 Nyheter har i dag berättat att försäljningen av försvarssprayer är något som ökar.

Men nu kritiseras Clas Ohlson för texterna som används för att sälja Försvarssprayen. På FOI utvecklar man inte några sprayer, säger Susanne Börjegren.

– ”Utvecklar” innebär ju att man tittar på hur egenskaper kan förändras och det är ju så man tolkar det, och det är ju inte sant, därför är det inte bra.

Men det är inte bara FOI som reagerar över texterna. I informationstexten står det också att SKL Sveriges kriminaltekniska laboratorium har testat sprayen. Men SKL har bara kollat om den behöver vapenklassas och om kunden behöver licens för den. Liselotte Nilsson, biträdande chef på SKL, tycker att Clas Ohlson vilseleder kunden.

– Vi anser att de vilseleder konsumenten, det står ju att de är testade av SKL, och då kan man lätt få för sig att man tittat på om det är en bra produkt.

Efter att P3 Nyheter har tagit upp frågan så har Clas Ohlson nu ändrat så att texterna stämmer och inte vilseleder kunden längre. John Womack är informationchef på ClasOhlson.

– Det är beklagligt att texten är utformad på ett sätt som kan misstolkas, säger John Womack

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".