Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Mattelärare missar målen

Uppdaterat tisdag 19 oktober 2010 kl 16.20
Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 11.58
"Man ska ha mer kreativitet"
(0:49 min)
Mindre bok och mer diskussion tycker Skolinspektionen. Foto: Maja Jakobsson

Gymnasieelever förstår inte matematik. Det har Skolinspektionen kommit fram till i en rapport. Men problemet är oftast hur ämnet lärs ut.

Men matteläraren Agneta Avasjö håller inte med:

Hur tycker/tyckte du att matteundervisningen var på gymnasiet och hur kan den bli bättre? Diskutera!

– Sättet att undervisa är att lärarna följer den tradition som utvecklats: kort genomgång av en arbetsmetod eller räkneregel och därefter räknar eleverna i sina böcker resten av lektionen, säger Monica Gillenius som är ansvarig för rapporten

Men eleverna kan inte hjälpa hur lektionerna är upplagda. Problemet är i själva verket lärarna.

Många av dem tror att läroboken är lika med kursplanen. För att elever ska förstå hur matte fungerar är det bättre om man löser problem tillsammans i klassrummet.

– Man ska fundera, man ska resonera, man ska ha mer kreativitet, säger Monica Gillenius på Skolinspektionen. Att inte bara göra, utan att undervisningen hamnar i att "ja! nu förstår jag".

Agneta Avasjö är mattelärare på Norra Reals specialutformade program för elever som är extra intresserade av matte och hon känner inte igen sig i skolinspektionens beskrivning.

– De diskuterar väldigt mkt med varandra. Det talas om tyst räkning här. När mina elever sitter och räknar här så diskuterar de väldigt mycket med varandra och det tror jag är väldigt utvecklande.

Det är något som de flesta skolorna saknar enligt Skolinspektionens rapport. De menar att eleverna får alldeles för lite utmaningar och att lärare vet alldeles för lite om kursplanen och bara följer läroboken. Dessutom så skiljer sig betygen från de nationella proven.

Eva-Lis Siren som är ordförande för Lärarförbundet säger att skolan behöver satsa på matte tidigare bland annat genom matematikspecialister.

– Lärarkåren är oerhört tidspressad. Det här gör ju att arbetet med utveckling o kvalitetsförbättring som tar stryk. Det blir ju mkt mer att man jobbar i vardagen. Skolan är inte en utvecklingsorganisation utan väldigt mycket en driftsorganisation o det är en pressad tillvaro, säger Eva-Lis Siren ordförande på Lärarförbundet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".