Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.

"Man ska tänka efter om en tröja kostar trettio spänn"

Publicerat onsdag 20 oktober 2010 kl 16.30
Karin startade en egen fabrik i Sri Lanka
(2:27 min)
Karin Stenmar startade upp Dem collective.

En av H&M:s underleverantörer har stängt av för att få högre lön. Enligt H&M så har man bett företaget att ta tillbaka arbetarna.

Karin Stenmar startade en egen syfabrik för några år sedan för att hon tyckte att klädbranschen tjänade alldeles för mycket och arbetarna för lite.

- Tittar man på prislappen och en tröja kostar 29.90 så ska man egentligen vara ganska tveksam hur det kan vara så, säger Karin Stenmar som jobbar med hållbarhetsfrågor och miljöfrågor inom modekonfektionsbranschen.

– Det har producerats, bomullen ha plockats, det har färgats, transporterats och packats. Det är väldigt många på vägen som ska ha betalt, säger hon.

För några år sedan startade Karin Stenmar och kollegan Annika Axelsson Dem collective, ett eko-etiskt klädföretag som hon själv kallar det. Hon säger att de var frustrerade över klädbranschen som de tyckte tjänade alldeles för mycket pengar och där alldeles för lite gick till dem som syr kläderna.

De tyckte att det var svårt att hitta en fabrik som sydde upp plagg som kunde garantera schyssta löner till arbetarna. Så därför startade de en egen Fabrik i Sri Lanka.

- Det vi gjorde var att vi pratade med kvinnor på Sri Lanka om deras faktiska kostnader. Det visade sig att en lagstadgad minimilön inte räckte till att leva ett normalt liv. Vad som krävdes var att tredubbla den för att det skulle vara en schysst och bra lön, säger Karin Stenmar.

Karin säger att det finns mycket som svenska klädföretag borde tänka på

- Så klart den gamla devisen om att man ska gräva där man står att se över sitt eget hus. Men också att ta in frågan i styrelserummen och fundera över dem. Inte låta miljö- och etikfrågan ligga som en liten bisak i någonting som ska rapporteras en gång varje år. Utan att det är med i varje led i ens affärsplan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".