Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.

Påtvingat prat ingen problemlösare!

Publicerat tisdag 22 februari 2011 kl 09.00
1 av 2
2 av 2
Vem blir lycklig av schemalagt känsloprat? Foto: Fredrik Persson/Scanpix

Att sitta i grupp med folk man inte känner så väl och berätta om sina innersta tankar under tvång är inget som stärker självförtroendet. Det tycker nya P3 Debatt-medlemmen  som undrar när det är dags att avskaffa ämnet livskunskap.

Vad tycker du, är schemalaga gruppsamtal onödiga eller kan de ge faktiskt ge någonting? Kommentera!

Varje torsdag har vi livskunskap, och på den senaste lektionen satt jag och funderade över vad skolämnet egentligen är. Den senaste tiden har fler och fler skolor tagit efter modellen att införa ”ämnet” livskunskap på schemat, skolan har i dag 20 procent av den utformade läroplanen för fritt ämne, livskunskap eller elevens val.

Ämnet etik och moral som flera ville skulle komma blev ett skolämne – livskunskap. På livskunskapen ska man genom samtal i grupp diskutera problem och de lösningar man kommer fram till. Samtalen rör sig om självkänsla, självförtroende, vad kärlek är för någonting, människosyn, vänskap, relationer och känslor. 

Genom dessa samtal i smågrupper ska man kunna komma med stöttande kommentarer som stärker ens självförtroende. Att sitta i grupp med folk man inte känner så väl och berätta om sina innersta tankar, det är ingenting som attraherar mig.  

Att diskutera med folk man inte känner så väl om sina känslor, vem man tycker om eller vad någon betyder för en själv är ingenting som skulle stärka mitt självförtroende.

Att kunna känna tillit till andra människor är något som stärker ens självförtroende, och det hjälps inte genom att diskutera sina problem och känslor under tvång med människor man inte delar sina liv med. Visst finns det positiva aspekter med att göra livskunskap till ett ämne i läroplanen, att man till exempel genom dessa samtal kan komma närmare varandra som grupp.

Att dock införa livskunskap tror jag inte löser några problem, satsa hellre på att lägga in elevens val. Har du problem med matte eller tycker du att NO-lärarens instruktioner är för svåra i helklass? Då ser jag hellre att man som elev har rätten att välja elevens val, att några timmar i veckan kunna få extra hjälp och stöd, eller läsa ett ämne extra för man tycker det är kul.

När är det dags att ta bort livskunskap från schemat?

"Övningarna kan kännas konstruerade"

Peter Östlund, Skolverket Foto: Pressbild

Efter debattinlägget från Mikael Jonsson pratade P3 Nyheter med Skolverkets Peter Östlund som har gjort #link=249536#jobbar mot mobbning. 

I samband med kartläggningen upptäckte Skolverket att skolorna jobbar på olika sätt med värdegrundsarbete, några lägger in livskunskap på schemat, och detta är Peter Östlund tveksam till. 
– Det blir en tudelning mellan vad som sker på lektionerna och vad som sker i det verkliga livet. Det ska genomsyra hela skolan, säger han.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".