Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.

Ny ägare lurade gamla kunder

Publicerat måndag 28 februari 2011 kl 10.46
"Att plötsligt ta betalt är inte schysst"
(1:34 min)
1 av 2
Foto: Martin Jönsson/P3 Nyheter
2 av 2
Jonas Grenfeldt. Foto: Martin Jönsson/P3 Nyheter

När svenska företaget Loanland bytte ägare före jul, så byttes också villkoren för användarna

20.000 kunder som hade haft tjänsten gratis innan krävdes plötsligt på 30 kronor i månaden, via sms och flera kunder fick inte ens reda på det.

Känner du igen det här, har du känt dig lurad av Trustbuddy eller andra företag? Mejla oss på tipsap3nyheter@sr.se eller mig på martin.jonsson@sr.se

Loanland var en tjänst där användarna kunde låna av eller låna ut pengar till varandra och Jonas Grenfeldt gjorde som många andra och klickade i rutan om att han godkände sajtens villkor och blev medlem där hösten 2008.

Då var tjänsten gratis. Men efter att Loanland köptes upp av ett annat företag, Trustbuddy, nu före jul började det plötsligt kosta pengar, 30 kronor som debiterades via sms.

– Jag har betalat 60 kronor och det är inte hela världen, men bara grejen att helt plötsligt ta betalt, det är inte schysst, säger Jonas Grenfeldt.

Trustbuddy, det nya företaget, menar att de har skickat ut information om betal-sms:en, men det enda Jonas, och flera andra kunder vi har pratat med, har fått är ett mejl som hälsar välkommen och där det står att allt kommer att fortsätta som vanligt.

– Det är helt klart inte en schysst affärsmodell att ta en existerande kundbas och helt plötsligt börja ta betalt av den, säger Jonas Grenfeldt.

Enligt konsumentverket är det här inte okej. Om man vill börja ta ut en avgift för något som tidigare varit gratis måste det kommuniceras tydligt från företaget, och kunderna måste också få information om hur de stoppar tjänsten på ett enkelt sätt.

"Det är inget vi är väldigt glada över"

Bård Bjerkås, som är controller på Trustbuddy säger att företaget har rätt att göra så här, men att det har blivit olyckligt som det är nu.  

Vad säger du till dem som tror att det hela tiden varit er affärsidé, att ta över 20 000 medlemmar och börja debitera dem?

– Det hade varit en väldigt dålig affärsidé och den hade inte fungerat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".