Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Upprop mot tjej- och killtidningar

Publicerat fredag 6 maj 2011 kl 11.52
1 av 2
Foto: Egmont Kärnan AB
2 av 2
Erik Wirsén som är ute med dottern Majken tycker att tidningarna är stereotypa. Foto: Elin Joleby/P3 Nyheter

Två nya tidningar för barn har fått många att reagera. Det är förlaget Egmont som startat en "tjejig och pysslig" tidning för flickor och en "cool fotbollstidning" för pojkar. 

Erik Wirsén är på stan med döttrarna Tines och Majken. Han säger att han försöker att inte pracka på sina döttrar typiska tjejgrejer, men att det är svårt att undgå.

– Det är ett väldigt tryck från marknaden, och de lyckas.

Kritiken mot de nya tidningarna handlar om att de är så uppdelade. Tidningen Emma riktar sig till flickor sex till tio år. Den är rosa-lila och innehåller pyssel, recept, kändisar och gulliga djur. Tidningen Goal junior som är en "cool fotbollstidning" riktar sig till pojkar sex till tio år. Den har blå-grön framsida och innehåller bland annat bilder och fakta om manliga fotbollsstjärnor.

-- Felet är att man kallar det just tjej- och killtidning, säger Karin Salmson som jobbar på förlaget Olika som ligger bakom uppropet mot tidningarna.

-- Det går alldeles utmärkt att ha specialinriktade tidningar som handlar om fotboll eller pyssel men när man gör dem så att man förutsätter att det bara är tjejer som gillar pyssel och killar som gillar fotboll så blir det fel.

Linda Nehlstedt är ansvarig utgivare för båda tidningarna och hon säger att det inte alls är en tjej- och en killtidning utan att båda tidningarna ska locka tjejer och killar.

– Vi ser ju gärna att alla läser våra tidningar, oavsett kön.

Men varför har ni inte gjort en fotbollstidning och en pysseltidning som mer tydligt riktar sig till både killar och tjejer?

– Det här är ju två av hundra tidningar som vi gör, vi har ett väldigt brett utbud. I magasinbranschen går man mer mot nischade tidningar för man vill veta vad man betalar för. Vårt ansvar är att göra schyssta och bra tidningar och sen är det upp till köparen i affären att göra valet, säger Linda Nehlstedt.

Fråga

"Det är inte Egmonts fel"

Det är lätt att bli irriterad över att Egmont lanserar två nya tidningar: en pysslig för tjejer, och en cool fotbollstidning för killar. År 2011 är könsstereotypa produkter inget vi vill ha, speciellt inte om de är ämnade för våra barn, de som vi sätter vårt hopp om ett bättre samhälle till.
Vi vill gärna vara bättre än så; fördomsfria människor som inte viker oss för normer som präglat vårt samhälle i hundratals år. Att Egmont lanserar de omtalade tidningarna är ett bevis på att vi inte alls är lika öppna som vi vill tro.

#text=4492142#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".