Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.
UNDERKLÄDESFÖRETAGET CHANGE

Säljarna kallades för sniglar

Publicerat måndag 31 oktober 2011 kl 07.00
Symbolerna som användes i Changes veckolista. Skärmdump / P3Nyheter


Veckans sniglar - så kallas de säljare som gör sämst resultat på underklädesbutiken Change. Varje vecka skickas ett dokument runt till alla medarbetare. Där står det hur det har gått för var och en, från veckans pärla högst upp, till sniglarna längst ner.

Under ett och ett halvt år jobbade Linn på en av Changes 18 butiker i Sverige. Hon heter egentligen något annat, vi har bytt ut hennes namn eftersom att hon inte vill bli igenkänd.
– Jag tycker att det är jättetråkigt att bli uthängd inför alla butiker, för det är det man blir, säger hon.

Linn berättar att veckolistan började användas när hon hade jobbat i ett par månader.
– Man kan få pärlpokalen om man är den som gjort bäst jobb under veckan, sedan kan man vara på målflagga, eller så är man nyckelpiga, och sen kan man vara snigel. Då är man sist, helt enkelt. De vill att man absolut ska förbättra sina resultat.

Det är en annan person som arbetat för Change som visar oss veckolistan. När vi sedan visar den för fackförbundet Handels, blir de väldigt upprörda.
– Jag är chockad, det är första gången jag ser något sådant överhuvudtaget, säger Tommy Tillgren som är andre vice ordförande på Handels. Det här är ett sätt att bestraffa folk och få dem att tappa självförtroendet.

Men på Changes huvudkontor delar vd:n Susann Haglund inte den åsikten.
– Det har verkligen inte varit vår avsikt att någon ska se sig som en snigel. Vi har bara sett det som ett gulligt litet djur, säger hon.

Susann Haglund berättar att de tagit bort snigelsymbolerna efter att vi ringt och berättat om fackets kritik. Men, en lista med veckans säljresultat skickas fortfarande runt så att alla kan se.
– Det är ett säljstöd. Majoriteten av vår personal tycker att det här är en bra grej.

Linn är inte en av dem.
– Det taggar ju inte. Det är inte så att man blir sporrad av att veta att man ligger längst ner, det blir nästan en skam, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".