Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.
BLUFFAKTUROR

Många känner sig blåsta på gratis rådgivning

Uppdaterat fredag 4 november 2011 kl 09.59
Publicerat fredag 4 november 2011 kl 07.08
"Lite för bra för att vara sant"
(1:32 min)
1 av 2
Ett femtiotal har anmält Svensk Fondanalys till Konsumentverket.Foto: Jessica Gow / Scanpix
2 av 2
Hilda Dalman. Foto: P3Nyheter

Ett företag som säger att de erbjuder gratis pensionsrådgivning har fått många att bli förbannade. Trots att företaget fått kritik av Konsumentverket för sina metoder så fortsätter det komma in anmälningar från kunder som plötsligt fått dyra räkningar. En som träffade säljarna från Svensk Fondanalys AB är Hilda Dalman i Stockholm.

Har du själv varit med om en liknande situation? Kommentera! 

– Jag skulle få en bonus på två tusen kronor till min pension. Jag kände att det lät för bra för att vara sant så jag ställde massa frågor. Han försäkrade att det enda jag behövde göra var att skriva på. I efterhand blir jag ju arg på mig själv att jag gjorde det, säger Hilda Dalman.

Säljarna som säger att de kommer från Svensk Fondanalys AB har inte bara fått Hilda att känna sig lurad. Bara sedan i mars i år har Konsumentverket fått in ett femtiotal anmälningar från kunder som inte förstått att de ingått ett avtal men, precis som Hilda, fått en dyr räkning. Så här skriver några av dem:

"Eftersom jag var stressad skrev jag på efter att de intygat att det var helt kostnadsfritt. En månad senare skickar de en faktura på 1295 kronor."

"Jag frågade ifall jag köpte något men de sa nej. Sedan fick jag en faktura på 1295 kronor för en prenumeration på rådgivning. Känner mig otroligt ledsen arg och blåst."

– Vi tycker att det är ett stort problem eftersom vi får många anmälningar mot företaget, säger Maria Johansson som är jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket har kritiserat Svensk Fondanalys AB, som säger att de ändrat sina metoder. Men fortfarande kommer anmälningar, säger Maria Johansson på Konsumentverket.

Tobias Lindqvist som sitter i styrelsen för Svensk Fondanalys AB säger att det är säljarna de anlitat som har förmedlat informationen fel, men att de pratat med dem och att det nu ska vara tydligt att man ingår ett avtal som kostar pengar.

– Våra avtal är väldigt tydliga och vi levererar vår tjänst så som vi ska. Bristen ligger givetvis i hur vår tjänst presenteras av den anlitade säljaren. Det jag kan garantera är att vi kommer göra vårt bästa för att inte det här ska förekomma något mer, säger Tobias Lindqvist.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".