Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
IT/TEKNIK

Annonser på Facebook bryter mot lagen

Uppdaterat torsdag 3 maj 2012 kl 11.06
Publicerat torsdag 3 maj 2012 kl 06.50
"Ser ut som applikationer"
(1:14 min)
Konsumentombudsmännen i Norden vill att det ska vara schysstare annonsering på Facebook. Foto: Paul Sakuma / AP / Scanpix

Många företag gör reklam på Facebook utan att berätta att det är just reklam. Det kan handla om att göra IQ-test, eller olika tävlingar. Det här bryter mot marknadsföringslagen, enligt Konsumentverket som har skrivit en rapport där gamla lagar testas mot nya reklamkanaler. 

Det är svårt att veta vad som är reklam och inte på Facebook, menar Konsumentombudsmännen. Många fyller i enkäter, tävlingar, quiz och annat utan att veta att det egentligen är reklam från olika företag.

I vissa fall kostar det dessutom pengar för den som klickar på till exempel en tävling.
– Det ser ut som de här applikationerna som finns på Facebook. Men sedan har man kanske lämnat ifrån sig personuppgifter eller mobilnummer och sen kommer det en faktura, säger Cecilia Norlander som är jurist på Konsumentverket. 

Arbetet med rapporten startade efter att flera oseriösa företag dök upp på Facebook och använde sig av oschysst annonsering. Cecilia Norlander säger att många nog upplever att det är mycket reklam på just Facebook men att man som användare inte kanske vet om att det strider mot lagen, eller att man kan anmäla. 

Nu hoppas Konsumentombudsmännen i Norden, som tillsammans står bakom rapporten, att företagen som annonserar på Facebook blir tydligare med att det just är annonser. 

Men också att Facebook tar sitt ansvar och hjälpa företagen med funktioner som gör att man inte bryter mot marknadsföringslagen. 
– Att de underlättar för företagen att den här funktionen finns. Till exempel att man ska kunna tacka nej till reklam i fortsättningen, säger Cecilia Norlander. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".