Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
DATASPELSBRANSCHEN VÄXER

Branschen: "Det är en sensation"

Publicerat torsdag 3 maj 2012 kl 12.00
"Vi kan prata om IKEA men det har aldrig gått så fort som i det här fallet"
(1:13 min)
Sebastian Ohman tycker de svenska spelen är bra men borde marknadsföra sig bättre. Foto: Lars-Peter Hielle / P3 Nyheter

De svenska dataspeltillverkarna väntas slå alla tidigare försäljningsrekord. Redan nu spås exporten av spel öka med minst 50 procent och en av anledningarna till det är företaget Mojang som gjort spelet Minecraft. Sebastian Ohman är ett fan av svenska spel och han märker att det kommer allt fler och bättre spel.

– Ofta spelar jag Magica eller Minecraft säger Sebastian Ohman som spelar i en datahall i Växjö. Han tycker att de svenska spelen blir bättre men skulle behöva marknadsföras bättre.
– Det märks att det går bra för att det kommer mer och mer spel och spelen blir bättre gjorda, säger han.

De svenska spelen står sig starka på den internationella arenan och det är spelexporten som inkomsterna kommer ifrån. Mojang som idag har 25 anställda visade vid senaste bokslutet en omsättning på 540 miljoner kronor.

Det är lika mycket som halva den totala omsättningen som alla svenska spelbolag hade 2010. Och det är via nätet som Mojangs spel Minecraft vuxit sig starkt. Och nätet har öppnat upp för att fler dataspels miljonärer, säger Pär Strömbäck som är talesperson för dataspelsbranschen.

Det hetaste spelet just nu som lyfts fram är just Minecraft som speltillverkaren Mojang ligger bakom. Det grundades för två år sedan och är redan uppe i en omsättning som motsvarar halva den totala svenska spelexporten 2010. 
– Saker som man kanske skulle ha ramlat av stolen för för några år sen är lite vardagsmat för oss vilket är konstigt, säger Carl Manneh är vd på Mojang. Han hoppas att Mojang kan vara en förebild för andra spelföretag som vill gå i deras fotspår.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".