Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
OS i London

Sportstjärnor sprider reklam i sociala medier

Publicerat fredag 27 juli 2012 kl 14.11
"Utnyttjar sina konton för att göra reklam"
(1:07 min)
Usain Bolt sprider reklam i sociala medier. Bilden är en australiensisk gatukonstnärs porträtt av Usain Bolt i östra London. Foto: Matt Dunham / Scanpix

Sociala medier ger nya möjligheter för sponsorer för OS i London. Sportstjärnor som Michal Phelps, Usain Bolt och andra som deltar i OS har alla utnyttjat sina konton för att göra reklam för sina sponsorer.

Nyligen twittrade Usain Bolt ut en bild till sina över 600 000 följare. På bilden syntes ett litet kylskåp som var fyllt med en sportdryck producerad av ett företag som sponsrar honom. Bolt skrev att han var en smart idrottare som var tvungen att få i sig drycken innan träning.

Ett annat exempel är simmaren Michael Phelps, som på Facebook lägger ut bilder på den reklam han har gjort för ett schampomärke som sponsrar honom. Phelps har 5,4 miljoner fans på sajten och hans budskap får därmed stor spridning.

Reklamvärlden har förstått att dialogen som sportstjärnor har med sina fans är värdefull. Så se till att få med våra budskap i den dialogen, uppmanar de stjärnorna, enligt Financial Times.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".