Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..
Arbetsplatsolyckor

Säker på arbetet via socala medier

Publicerat fredag 10 augusti 2012 kl 16.48
"De har fått transplantera 50% av all hud på kroppen"
(1:46 min)
Gustaf Seppelin skadades svårt i en industriolycka för ett halvår sedan. Foto: David Carr / Sveriges Radio

Fler och fler unga råkar ut för arbetsplatsolyckor och nu vill Arbetsmiljöverket nå ut till unga med information om säkerhet och rättigheter, via sociala medier. En som blev allvarligt skadad på jobbet är Gustav Seppelin från Luleå.

– Om det når fram så kan det vara en jäkligt bra grej, säger han.

Jag träffar 20-årige Gustaf Seppelin  i hans lägenhet utanför Luleå. Han har fått amputera 8 fingrar, har svårt att se, och han är sedan tidigare kraftigt brandskadad.

– De har fått transplantera 50 % av all hud på kroppen, för det hade kokats bort.

Anledning till det var en olycka på Gustafs jobb, på ett industriföretag utanför Luleå, för mer än ett halvårsen. Att rengöra en kalkugn genom att pumpa in hundratals liter vatten visade sig farligt och ett moln av frätande ånga slog ut ur ugnen. Gustaf klarade sig, svårt skadad men med livet i behåll. Men hans 23-åriga arbetskamrat miste livet. Och idag värnar Gustav om att företag aldrig ska tumma på säkerheten.

– Finns det några kronor att tjäna så finns det de som hellre tummar på säkerheten och hoppas att det går bra, istället för att göra en ordentligt säkerhetsgenomgång och låta allt ta sin tid, säger han.

Gustav är inte ensam. Förra året anmälde runt 3 500 personer mellan 16 och 24 att de skadat sig på jobbet, enligt arbetsmiljöverket. Det är en ökning jämfört med hur det har sett ut tidigare, berättar David Khabbazi på arbetsmiljöverket.

Och just därför har dom  startat en informationskampanj bland annat på facebook för att lättare nå ut direkt till unga människor, istället för att gå via arbetsgivare.

– Vi är ju självklart oroliga för den här utvecklingen och därför har vi startat en treårig kampanj som vänder sig just till den här målgruppen mellan 16 och 24 år, säger han.

På facebooksidan kan man se vad man har rätt att kräva på jobbet gällande arbetstider, och rättigheter. Bland annat  att alla har till en ordentlig säkerhetsgenomgång.

– Vad man gör ifall någonting skulle hända, något oförutsägbart skulle hända, säger han.

David Carr
david.carr@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".