Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.
Elitidrottande tjejer äter för lite

De riskerar att få skador för livet

Uppdaterat måndag 17 december 2012 kl 13.12
Publicerat måndag 17 december 2012 kl 07.22
En ny studie på elitidrottande kvinnor pekar på att så många som hälften har så lågt energiintag att skelettet urkalkas och att mensen försvinner. Personen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Gregory Bull / Scanpix

Många kvinnor som tränar hårt äter så lite att de riskerar skador för livet. En ny svensk-dansk studie på elitidrottande kvinnor pekar på att så många som hälften har så lågt energiintag att skelettet urkalkas och att mensen försvinner.

Tidigare studier har visat att ungefär en tredjedel av alla elitidrottande kvinnor i västvärden äter för lite i förhållande till hur mycket de tränar. Nu tyder ny forskning från Lunds och Köpenhamns universitet på att det kan leda till allvarliga skador.

Studien som gjorts på 50 elitidrottande kvinnor inom uthållighetssporter som triathlon och medel- och långdistanslöpning pekar på att så många som hälften har perioder utan mens eller ingen mens alls. Lika många visar försvagningar på skelettet.

– Nog för att vi visste att det här fanns, både menstruationsrubbningar och med skelettrubbningar. Men att det var så många är förvånande och väldigt alarmerande. Både här och nu med tanke på deras idrottskarriär, men framförallt på längre sikt. Man kan bli steril och få benbrott på grund av att skelettet är nedsatt. Det är ju otroligt smärtsamt och invalidiserande senare under livet, säger Anna Melin som är en av forskarna bakom studien.

Att äta för lite och samtidigt träna hårt verkar hämma produktionen av det kvinnliga könshormonet östrogen, liksom ett antal andra hormoner som hjälper till att bygga skelettet. En genomsnittskvinna behöver få i sig ungefär 2 000 kalorier om dagen. En kvinna som tränar på elitnivå behöver kanske dubbelt så mycket, vilket kan vara svårt särskilt om maten är nyttig och fiberrik.

Men Anna Melin ser också en annan anledning till att elitidrottande kvinnor äter för lite:
– Det är inte speciellt kvinnligt att äta mycket mat. Det är i alla fall många av de försökspersoner som kommer hit som berättar att de får kommentarer som "Men Gud, ska du äta allt det?!". Om du samtidigt är inom en idrott som fokuserar mycket på vikt så tänker du dig kanske för innan du i sociala sammanhang äter mycket.

Lina Sundahl Djerf

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".