Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Känsligt att ta upp bristen på kvinnliga hjältar i tv-spel

Uppdaterat onsdag 12 juni 2013 kl 13.20
Publicerat onsdag 12 juni 2013 kl 06.00
"Förväntade du dig ett städningsspel"
(1:22 min)
En Laura Croft-modell signerar kopior av Tomb Raider Legend. Foto: Robyn Beck / Scanpix

När feministen Anita Sarkeesian ifrågasatte varför inget av de nya X-box-spelen på tv-spelsmässan E3 har en kvinna som huvudperson, så möttes hon av hat och ilska på sociala medier. 

Det är en känslig fråga som drar till sig en massa folk som vill föra oljud, tror Martin Hultberg på spelföretaget Massive Entertainment.
– Feminism i sig drar ju tyvärr ofta till sig en hel del vad man i det här sammanhanget kallar troll som bara vill föra oljud och inte föra en vettig diskussion, säger han. 

Den kända feministen och media-kritikern Anita Sarkeesian har på Twitter ifrågasatt att inget av de 16 nya X-box spelen på den pågående tv-spelsmässan E3 har en kvinna som huvudperson. Hon fick många arga och sexistiska svar:

”Kvinnor hör inte hemma i tv-spelsvärlden", var ett av svaren hon fick.

"Förväntade du dig ett matlagnings- och städningsspel", var ett annat svar, hon blev även kallad för idiot och flera könsord.

- Tack vare den anonymitet man åtnjuter på internet, så tror många att de har rättigheten att vara skitstövlar, säger Martin Hultberg.

Han menar att en diskussion om män och kvinnor i tv-spel förs inom branschen, men spelkulturen har alltid varit mansdominerad.
– Jag tror att det är nära till hands och en enkel stereotyp för folk att spela på. Tyvärr tror jag att det är så enkelt, att det är enkelt att falla tillbaka på.

Trots att det är fler och fler tjejer som spelar tv-spel tror Martin Hultberg att spelföretagen har en tanke om att ha manliga huvudpersoner för att locka dem som spelar mest.

Vilken roll spelar då de arga twittersvaren? Lina Eklund är spelforskare vid Stockholms universitet:
– Jag tror att det finns en rädsla för förändring hos de som spelar att det är det handlar om, säger Lina Eklund.

 

UPPDATERING: De nya Xbox-spelen som Anita Sarkeesian i inslaget syftar på är de 16 nya Xbox One spelen som presenterades på Microsofts presskonferens i måndags. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".